FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/02/2022

Ersätta förstört porslin efter krock

Hej, häromdagen var jag och köpte lite nytt porslin hem. När jag gick hemåt kom en kille i mycket rask takt gåendes mot mig med ögonen fastklistrade i telefonen. Han gick in i mig och porslinet föll i marken och gick sönder. Jag påstod då att han skulle ersätta detta porslin eftersom att han inte sett sig för vart han gick, men kom sedan på att jag själv gått och kollat ner i en tidning. Vad gäller då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sakskada

Om skadestånd ska aktualiseras i detta fall så rör det sig om sakskada, vilket man kan göra sig skyldig till genom uppsåt eller vårdslöshet (2 kap. 1 § skadeståndslagen). I detta fall rör det sig möjligtvis om vårdslöshet. Vid sakskada kan du få rätt till ersättning för ekonomisk skada, i det här fallet genom att killen betalar dig vad du köpte porslinet för.

Var han vårdslös?

Killen som stötte in i dig kan tänkas ha varit vårdslös eftersom han tittade ner i telefonen och därför kanske inte hade koll på sina omgivningar. Det är dock svårt att avgöra om han var vårdslös eller inte. Eftersom du tittade ner i en tidning så kan det faktiskt ha varit så att han hade tillräckligt mycket koll på sina omgivningar för att inte anses ha varit vårdslös (även om han inte hade full koll på omgivningarna) och att det var bådas fel att ni krockade. Hade det varit så att killen inte ansågs ha varit vårdslös har du tyvärr inte rätt till någon ersättning.

Det går alltså inte att med säkerhet svara på huruvida du har rätt till ersättning för porslinet på grund av krocken, men det är absolut möjligt att det är så. Du som har mest insikt i hur det faktiskt gick till kan använda dig av den rättsliga bakgrunden som jag har förklarat ovan för att dra en egen slutsats av hur det ligger till.

Hoppas du känner att du har fått din fråga besvarad även om jag inte kunde ge dig ett glasklart svar och lycka till!

Tim AxellRådgivare