Ersättning vid fall i rulltrappa?

Ersättning? Efter ett fall i en stillastående uppåtgående rulltrappa på Resecentrum Skövde(3/3-23). Jag kom med tåg från Stockholm och skulle med två tunga väskor på mina axlar gå upp i denna stillastående rulltrappa. Vid trappans övre steg föll jag framstupa mot trappans taggiga kanter och skadade mitt vänstra knä. Klarade ansikte och överkropp, då jag Tack o lov landade på mina väskor. Blev liggande och jag fick hjälp att ställa mig upp av andra resenärer. Blodet rann och de hjälpte mig då jag haltade till bussen hem. Under natten svullnade mitt knä upp, stort som en honungsmelon och jag hade fruktansvärd smärta, kunde inte nudda golvet med benet. Ringde 112, ambulans kom. Genomgick tre röntgen-undersökningar. Det var en fraktur över hela knäskålen. Fick kryckor och ej belasta på nästan 2 månader. Svårt, som ensamstående pensionär, som levt med diabetes typ 1 hittills i 43 år. Besvär att stå på ett ben och göra min mat då jag kräver regelbundna kolhydratintag för att undvika insulinkänningar och ketonförgiftning. Dessa två månader på kryckor förvärrade även min egenvård av min diabetes och jag blev så att säga "dubbelt" sjuk. Kan Resecentrum ersätta mig, ska jag anmäla. Mvh Inger

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I din fråga tolkar jag det som att ni undrar om ni kan begära skadeståndsersättning från Resecentrum. Skadan ni beskriver är en personskada men för att man skall få ersättning för en sådan skada krävs det att den andra parter har handlat klandervärt. Ett exempel på när man handlat klandervärt är otillräcklig skyltning som kan utgöra skaderisker. Utifrån situationen ovan anser jag att Resecentrum ej agerat klandervärt och därmed är det ej möjligt att begära ersättning. Vad ni eventuellt kan göra är att se till er försäkring då den kan täcka skador som den ni beskriver.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare