Ersättningsansvar vid konsumenttjänst

Hejsan. Jag lämnade in ett halsband som jag hade ärvt efter min far på lagning hos en större svensk återförsäljare. Efter ett par veckor ringer de upp mig och berättar att halsbandet blivit stulet i transporten av halsbandet mellan butik och guldsmed. Givetvis är detta förskräckligt och väldigt jobbigt för mig och jag känner att inget kan ersätta det men jag vill såklart ändå ha någon form av kompensation. Företaget erbjuder mig då en kompensation på halsbandets värde, 15250 plus ett presentkort som kompletterar upp till 17000. Men sen framkommer det att de inte betalar ut det i pengar utan som ett "tillgodokvitto". Detta tycker jag låter orimligt eftersom halsbandet inte ens är köpt hos dem. Hur bör jag gå till väga och vad säger lagen om detta? Tack på förhand, Vänligen

Lawline svarar

Hejsan och tack för din fråga,

Situationen regleras i konsumenttjänstlagen. Enligt 1 § KtjL tillämpas lagen på arbete på lösa saker (i ditt fall lagning av halsbandet) och lagen är enligt 3 § tvingande till din förmån.

Enligt 31 § st. 4 KtjL är näringsidkaren skyldig att vid fel ersätta skador på föremålet för tjänsten, med undantag för s.k. force majeure-situationer vilka är mycket ovanliga (dvs. då felet beror på ett hinder utanför säljarens kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit). På denna grund har du alltså rätt till ersättning för halsbandet. Även borttappade/förlorade föremål räknas nämligen som sakskador.

Hur denna ersättning skall beräknas bestäms inte i KtjL utan enligt skadeståndslagen 5:7 (prop 1984/85:110 s 277). Enligt denna paragraf är du, i situationer som

denna, berättigad till full ersättning för sakens värde. Detta värde kan bestämmas på olika sätt. Vanligen diskuteras antingen återanskaffningsvärdet, bruksvärdet eller marknadsvärde (försäljningsvärdet). Huvudregeln är idag att det är återanskaffningsvärdet som ersätts (den kostnad det skulle medföra att införskaffa en likvärdig produkt). Nedsättning av värdet pga föremålets ålder och bruk görs med försiktighet (se NJA 2011 s. 576).

Således har du enligt konsumenttjänstlagen rätt till ersättning för halsbandets värde (15250 kr). Denna ersättning måste du inte acceptera i form av ett tillgodohavande i butiken. Det står er emellertid fritt att i samråd överenskomma om eventuell uppgörelse!

Vänligen,

Dag EresundRådgivare