Ex-man vägrar flytta ut och misshandel i hemmet.

Hej Jag är en kvinna som har två barn 12 och 8, har gift mig med en man som också har två barn 12 och 7. Efter ca 10 månaders äktenskap bestämde jag mig att upplösa äktenskapet pga misshandel. Min man har flyttat in till min lägenhet, dvs avtalet står på endast mitt namn. Jag är helt medveten att han ska bo hos mig i 6 månaders betänketid och sen tills han hittar en lägenhet, men problemet är att jag är rädd och oro hela tiden. Dessutom började han skrika ibland på mina barn och blev elak mot dem så att de blev påverkade av det, vilket jag och min föräldrar märkte. Misshandeln hände i närvaron av mina barn vilket försämrade situationen väldigt. Hur kan jag skydda mig och mina barn från misshandeln och elakheten som kan mycket möjligt hända igen? Kan lagen tvinga han att flytta hemifrån efter äktenskap upplösningen?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person vägrar flytta efter att ett äktenskap har upplöst och efter eventuell bodelning kan du ta hjälp av Kronofogden för att få honom att flytta. Hos Kronofogden kan du ansöka om handräckning enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Viktigt vid ansökan är att du har skriftliga bevis som styrker att det är din bostad. Mer info finns på Kronofogdens hemsida

Angående misshandeln så är det allvarligt brott som är straffbart enligt 3kap 5§ Brottsbalken (BrB). För att någon ska dömas för misshandel krävs att en person tillfogat en annan person någon typ av kroppsskada, sjukdom eller smärta. Det är irrelevant om misshandeln skett i hemmet eller ej för att det ska vara straffbart.

Barnaga eller misshandel av barn är även förbjudet enligt 6kap 1§ Föräldrabalken (FB).

Mitt råd för dig är att du absolut borde ta kontakt med polisen i första hand och om du inte vill det kan du försöka få din ex-man att flytta med hjälp av Kronofogden.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare