FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/07/2022

Expropriation på fastighetstillbehör som uppförts på ofri grund

Vad händer om marken som min stuga på ofri grund expropieras? Har jag rätt till ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagar som kommer användas

Jag kommer först gå in i regeringsformen (RF) som är en av Sveriges fyra grundlagar, sedan främst expropriationslag (ExprL) och något kort i jordabalk (JB).

Grundlagsskydd

Inledningsvis vill jag säga att det är en grundlagsskyddad rättighet att få ersättning för expropriation och endast om det är för att tillgodose allmänna intressen får staten expropriera (2:15 1st RF). Om expropriation sker så ska en person vara tillförsäkrad full ersättning (2:15 2st RF).

Vad gäller i ditt fall?

Först ska jag klargöra något om skillnaden på fastighet och fastighetstillbehör. Fast egendom är jord som är indelad i fastigheter (1:1 JB). Därmed är marken som stugan ligger på fastighet. Till en fastighet hör byggnader (2:1 JB) vilket innebär att stugan är ett fastighetstillbehör.

Eftersom det är din stuga som har uppförts genom ofri grund är det en annan person som äger marken medan du äger fastigheten.

Det är hela fastigheten som exproprieras eftersom marken ska det och då får du inte tillgång till din stuga som är fastighetstillbehöret. Då ska en löseskilling betald med ett belopp som motsvarar fastighetens marknadsvärde (4:1 1st ExprL). Det betyder att den som äger marken ska få sin del på grund av expropriationen medan du ska få din del, det vill säga ersättning för stugan.

Exempelvis kan vi föreställa oss att marken är värd 2 000 000 kr och din stuga är värd 1 000 000 kr. Då ska “markägaren” få 2 000 000 kr till sig medan du ska få 1 000 000 kr då du äger stugan.

Om någon övrig skada har uppstått dig ska även sådan skada ersättas (4:1 1st ExprL)

Därutöver ska ytterligare löseskilling betalas med 25 procent av marknadsvärdet respektive marknadsvärdeminskningen (4:1 2st ExprL). Så om din stuga är värd 1 000 000 kr ska du få ytterligare 250 000 kr exempelvis. Om det har blivit en värdeminskning så ska du få 25% av det också.

Om du som exproprierande har åtagit dig att vidta åtgärder för minskad skada kan du få mer pengar (4:1 4st ExprL).

Sammanfattning och svar på frågan

Ja du har rätt till ersättning när din stuga på ofri grund exproprieras.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare