Extern samverkan för att tidigt möta barns och elevers behov

Hej! Får en rektor på en skola ringa till en rektor på en annan skola där eleven gått tidigare och prata om eleven?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För det första har personalen på din skola tystnadsplikt av sekretessbelagda uppgifter. En uppgift ska vara sekretessbelagd om den som berörs av uppgiften skulle lida men av att uppgiften inte sekretessbeläggs. Om rektorn offentliggör uppgifter som är sekretessbelagda har denne begått ett brott mot tystnadsplikten, enligt 36 kap 5 § rättegångsbalken.

Vidare för att barn och elever ska få rätt stöd i rätt tid behöver skolan ibland samverka med andra aktörer. Här får den som arbetar i skolledning eller elevhälsa stöd kring extern samverkan för barn och elever som riskerar en ogynnsam utveckling.

Skolan har ett uppdrag att ge barn och elever en god miljö för utveckling och lärande. Insatser för att stötta barn och elever ska sättas in i ett tidigt skede. När det behövs stöd från flera aktörer - så som skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård - behöver det finnas en god samordning och en välfungerande helhet.

Vad innebär det för dig?

Det innebär att om det rör sig om information som är sekretessbelagd så har rektorn inte möjlighet eller tillstånd att sprida det såvida det inte finns sakliga skäl för det såsom av säkerhetsskäl. I annat fall kan det gynna elever att skolor och rektorer samarbetar med varandra för att ge barnet så bra skydd och utbildning som möjligt.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare