Få tillbaka saker efter separation?

Hej. Jag har flytt från min exsambo för någon dag sedan då jag blivit misshandlad. Jag har bott där i 2 månader men ej haft adressen hos han. Jag har nyckeln kvar till han men får ej gå in i huset och hämta saker. Kan jag åka dit för något för att jag har nyckeln kvar? Han har mina saker kvar hans hus.

Vi har kvitton och bilder på det mesta möbler men ej vissa lösöre/arvegods som har ett sentimentalt värde. Hur går jag till väga för att återfå detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med vill jag beklaga den situationen som du hamnat i. Jag rekommenderar självklart att du anmäler misshandeln. Mer info om hur du gör det kan du klicka >här<.

Får du ha kvar nyckeln?

Eftersom du inte bor i huset eller är folkbokförd på adressen kan du begå brottet egenmäktigt förfarande när du behåller hans nyckel (8 kapitlet 8 § brottsbalken). Skälet till att denna brottsform kan vara aktuell är för att du rubbar hans rätt att nyttja sin bostad då han inte längre kan kontrollera vilka som kan komma in i huset.

Hur gör du för att få tillbaka dina saker?

Du har rätt till dina saker som är kvar i huset. Din ex-sambo får inte förfoga över dina saker eller hindra dig från att hämta dem. Om han gör det kan han göra sig skyldig till brottet olovligt förfogande (10 kapitlet 4 § brottsbalken).

I första hand bör du prata med din ex-sambo om att få tillbaka din saker (observera att detta inte är ett måste; finns det risk för att han fortsätter vara våldsam ska du inte utsätta dig själv för någon fara). Om din ex-sambo hindrar dig från att återta dina saker kan du ansöka om "särskild handräckning" (4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning)

Särskild handräckning innebär att kronofogden hjälper dig att få dina saker tillbaka. Ansökan görs till Kronofogden. För att komma till kronofogdens hemsida med information om handräckning kan du klicka >här<.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare