FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/03/2022

Faller två fel som uppkommit vid olika tider båda in under köplagen?

Jag har köpt en begagnad minikyl från en privatperson. Samma dag, samt några fler dagar efter, undersökte jag produkten, och det visade sig att den inte funkade korrekt (kyler inte lägre än 10 grader). Jag nämnde detta till personen och vi gjorde ett avtal via meddelande att jag fick lämna tillbaka produkten om jag ville, men personen rekommenderade att jag skulle kunna vänta ett dygn till för att se om den skulle fungera bättre efter att den fått stå längre. Jag väntade två dygn, och efter jag kommit hem från skolan var produkten trasig till punkten att den inte kan användas. Produkten har stått på ett skrivbord under hela tiden jag haft den, och har aldrig tappats eller skadats.

Eftersom jag hade ett avtal med personen att lämna tillbaka den på grund av att den inte kylde tillräckligt, antar jag att köplagen gällde då. Dock, min fråga är; Gäller köplagen fortfarande efter ett nytt fel tillkommit?

Hur jag tänker är att eftersom produkten redan var felaktig, bör köplagen gälla trots att ett nytt fel tillkommit, men jag är inte helt säker eftersom att avtalet gjordes med tron att det enda felet var att den inte kylde korrekt.

Jag bör även nämna att privatpersonen var medveten om att minikylen inte kylde korrekt, men nämnde inte detta när vi köpte den, utan nämnde det efter vi själva upptäckt det.

Det första felet upptäcktes dagen efter köpet, och produkten blev helt ofungerande 3 eller 4 dagar efter det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Precis som du är inne på så är det köplagen (KöpL) som gäller när både köpare och säljare är privatpersoner, och det är alltså där man får leta för att hitta svaren på din fråga.

Det är fel på en vara om den inte följer vad som avtalats eller om den på annat sätt skiljer sig från vad en sådan typ av vara vanligtvis har för egenskaper (17 § KöpL). Ibland när personer säljer begagnade varor säljer de varorna i "befintligt skick". Även om en sådan friskrivning har använts så är det fel på varan om den inte stämmer överens med egenskaper som säljaren givit eller om säljaren underlåtit att berätta om något som har stor betydelse för varans användning (19 § KöpL). Det framgår att du köpt en minikyl, men att denna inte kyler ordentligt, du pratar även om ett andra fel men jag har svårt att utläsa vad är för fel och det är därför svårt att uttala sig närmare om detta. Oavsett så har inte minikylen de egenskaper som en sådan vara vanligtvis har, och säljaren har inte heller informerat om att den kyler sämre än väntat och det är därför fel på varan.

Vad som avgör om man kan göra felet gällande är tidpunkten för felet. En köpare kan nämligen bara kräva saker från säljaren om felet fanns innan risken gick över på köparen (21 §). Om felet fanns vid denna tidpunkt ansvarar säljaren för detta även om det visar sig först senare. Risken går över på köparen när varan avlämnats (13 § KöpL). När varan transporteras till köparen är den avlämnad när den överlämnas till köparen (7 § KöpL). Jag antar att den transporterades till dig, men om den hämtades hos köparen gäller i stället att den anses avlämnad när du tagit hand om den (6 § KöpL).

Om felen alltså fanns vid avlämnandet så är det säljaren som ska ansvara för dessa. Man kan ganska snabbt konstatera att problemet med kylning fanns innan, dels då säljaren var medveten om det och dels då det visade sig så fort efter köpet. Det andra felet är svårare att uttala sig om, men då det redan var fel på varan och även det andra felet visade sig kort efter köpet så borde det anses ha funnits redan vid avlämnandet.

För att kunna göra felen gällande måste du reklamera, och detta måste göras inom skälig tid (32 § KöpL). Det framgår att du redan reklamerat felet på kylningen eftersom du redan meddelat säljaren om detta. Det är viktigt att du även reklamerar det andra felet så fort som möjligt så att du även kan göra det gällande!

Vad du som köpare kan kräva vid fel på varan är avhjälpande (att felet lagas), omleverans (man får en ny vara), prisavdrag eller hävning (30 § KöpL). I första hand ska man välja omleverans eller avhjälpande, dock är det inte så troligt att säljaren kan fixa felet eller har en ny kyl som kan levereras till dig (34 § KöpL). Eftersom dessa alternativ inte är aktuella så får man pröva om prisavdrag eller hävning är ett alternativ (37 § KöpL). En säljare får häva sitt köp om felet är av väsentlig (stor) betydelse för denne och köparen borde insett det (39 § KöpL). I ditt fall är felen av en sådan omfattning att du inte kan använda varan, det är därför väsentligt. Det borde även säljaren inse eftersom den borde förstå att det inte är önskvärt med en kyl som inte kyler tillräckligt. Du kan alltså häva köpet på grund av felet, vilket innebär att prestationerna ska återgå (du ska lämna tillbaka kylen och få tillbaka dina pengar).

Sammanfattningsvis kan man säga att även om felen visade sig vid olika tillfällen så är det troligt att de båda funnits redan vid avlämnandet vilket innebär att säljaren ska ansvara för dessa. Du kan därför göra felen gällande, dock måste du reklamera båda felen, alltså även det som visade sig senare. Eftersom felen gör kylen obrukbar borde du kunna häva köpet helt.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Jeanna de MaréRådgivare