FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/03/2022

Falska intyg till rätten för att påverka en process (falsk tillvitelse)

Min exfru har inlett en juridisk process mot mig. En del av det är ett intyg om att jag förstört det hus vi bodde i, exfruns hus, genom att gräva vid sidan om huset. I själva verket gjordes arbetet för att rädda huset från vidare sjunkning. Det vet exfrun. Hon har övertalat tre personer att skriva ett intygande som hon vill använda i processen mot mig, det är inskickat till tingsrätten.

De tre personerna har ingen kännedom om de punkter som de intygar. De går enbart på exfruns argumentation. De intygar exempelvis om att startbesked saknas, att tio experter avrått tillvägagångssättet, att exfrun sagt ifrån ( som hon aldrig gjorde ), att jag bara lämnat bygget mitt i, trots att det var hon som tvingade bort byggarna.

Anledningen till att de intygat detta är för att sätta åt mig, eftersom jag avslutade förhållandet med exfrun. De tycker synd om henne.

Kan deras intygande ses som falsk tillvitelse, förtal eller något annat? Kan jag anlita en jurist från er för att eventuellt driva en process mot de tre?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka åtgärder du kan vidta när du anser dig ha belägg för att personer har uppgett falska uppgifter om dig i samband med en process.

Jag kommer inte att lägga min fokus på så att bedöma sanningshalten i det du skrivet, utan enbart redogöra för vilka rättsliga åtgärder som kan vidtas i den här situationen. Den typen av brott som detta aktualiseras är så kallat "straffrättsliga" vilket innebär att en åklagare sköter utredningen och väcker åtal. Det är sedan åklagaren som för din talan mot berörda personer, medan du representeras av ett målsägandebiträde. Detta skiljer sig från en så kallad civilrättslig process där två parter tvistar med varandra.

Inom straffrätten kan ansvar för brott som huvudregel endast dömas ut om det skett med uppsåt, se 1 kap. 2 § brottsbalk (1962:700) (hädanefter BrB). Det finns vissa brott som kan begås av oaktsamhet, men de är inte aktuella här. Uppstå kan av pedagogiska skäl delas in i tre underkategorier; Avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt, och likgiltighetsuppsåt.

Avsiktsuppsåt innebär att man gör något för att det ska få en viss brottslig effekt. Att A skjuter B för att B ska dö är ett klassiskt exempel på avsiktsuppsåt.

Insiktsuppsåt brukar förklaras som att A placerar en bomb i en bil där B och C färdas, för att A vill döda B. A inser i det här fallet att även C kommer drabbas av explosionen och är "okej" med detta.

Likgiltighetsuppsåt kan förklaras som att man är medveten om risken av ett agerande men att man ställer sig likgiltig till att dessa förverkligas. Att risken förverkligas är inte ett skäl för gärningsmannen att avstå handlingen. Att skjuta vilt in i en folkmassa kan vara uttryck för ett likgiltighetsuppsåt till mord eftersom man är medveten om risken, och risken inte får gärningsmannen att avstå.

Att dra skiljelinjen mellan de olika uppsåtsformerna är inte alltid helt självklar, eller ens nödvändig. Dock är det bra att veta om vad som krävs för att en gärningsman ska kunna hållas ansvarig för ett brott. Eftersom du säger att de inblandade är medvetna om att de intygar saker som de själva inte vet med säkerhet, kan man tala om en form av likgiltighet inför risken att de far med osanning vilket i så fall kommer påverka dig negativt.

Förutsättningarna för åtal för förtal

För att en person ska kunna anses ha gjort sig skyldig till förtal krävs det att man har utpekad som någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller att man på något annat sätt har lämnat en uppgift som är ägnad att utsätta den utpekade för andras missaktning, se 5 kap. 1 § BrB. Det krävs att detta har lämnats till en utomstående. Om du och jag står och förolämpar varandra i ett tomt rum är alltså inte förtal aktuellt. Rent teoretiskt är det inte omöjligt att anmäla någon för förtal i den här situationen. Dock det nog främst aktuellt med s.k. falsk tillvitelse. Just förtalsbrottet är också lite speciellt eftersom det är ett brott som "krockar" med yttrandefriheten, och därför ser processen lite annorlunda ut. Så som du beskriver situationen skulle jag säga att falsk tillvitelse är mer aktuellt, eftersom reglerna kring det tar sikte på just den här typen av situationer.

Falsk tillvitelse

Falsk tillvitelse finns reglerat i 15 kap. 7 § BrB. Brottet består i att man sanningslöst till en myndighet "tillvitar någon annan en brottslig gärning, påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet ". Kort sagt kan det översättas till att man ljuger för en myndighet för att sätta dit någon. Det är endast svenska myndigheter som omfattas, men att de har skickat in ogrundade intyg till tingsrätten i syfte att påverka processen mellan dig och din exfru utgör en sådan omständighet som lagrummet tar sikte på.

Det måste som jag nämnde inledningsvis begås med någon form av uppsåt. Att du säger att de vet om att de ljuger, och att de endast gör detta för att sätta dit dig är enligt min bedömning att se som att det föreligger uppsåt. Det kan vara så att de kommer med invändningen att de blivit förda bakom ljuset, men även då vill jag hävda att man kan peka på en likgiltighet inför risken att man lämnat falska uppgifter. Man kan ju inte blint förlita sig på att det man intygar stämmer utan att själv kontrollera det. Dessutom finns det ett stadgande i 15 kap. 7 § 2 st. BrB som talar om vårdslös tillvitelse. Det är fallet när man inte insåg, men hade skälig anledning att anta att utsagan i fråga var osann.

Min bedömning

Så som du beskriver situationen, och så som jag tolkar dig, finns det grund för en anmälan mot de personer som osant intygat saker i processen mellan dig och din exfru. Detta förutsätter dock att man kan bevisa att det faktiskt är falska intyganden, och att man kan bevisa uppsåt hos gärningsmännen. Detta är inget jag kan uttala mig om och det kommer att bedömas av polisen och en åklagare. Att anmäla någon står dig fritt, och om de blir friade behöver inte det nödvändigtvis innebära att du gör dig skyldig till samma brott. För ansvar krävs det att man kan visa på ett faktiskt osant intygande, vilket måste särskiljas från situationen när brott inte kan styrkas på grund av bristande bevis.

Det är också viktigt att komma ihåg att falsk tillvitelse inte är beroende av om arbetet vid huset behövdes eller inte. Det viktiga är att man kan visa att det som personerna har intygat är något de saknat vetskap om, eller som inte stämmer i sak.

Det finns alltid bevissvårigheter kring detta, och jag vågar inte uttala mig om hur utfallet hade blivit vid en anmälan. Jag vill också påminna om att beviskravet i brottmål är väldigt högt, och det krävs att man kan ställa åtalet bortom rimligt tvivel för att ansvar ska kunna utdömas.

Dessvärre kan vi inte hjälpa dig med den här typen av ärenden eftersom vi inte tar oss an straffrättsliga ärenden. Däremot kan du vända dig direkt till polisen med din anmälan, och senare anlita ett målsägandebiträde om det skulle leda till åtal och rättegång.

Om du har några frågor kring mitt svar får du gärna höra av dig till: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare