Fanart

Får jag sälja "fanart" i form av tryck på tshirt på kända spel, tex från subway surfers Brawl stars, Roblox med mera. "Fanart" med en egen distinkt prägling. Jag äger ju mina egna teckningar och avbildningar.

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du om du får sälja fanart på t-shirts.

Utgångspunkten är att du inte får sälja fanarts

Utgångspunkten är att den som har rätt till ett visst verk (upphovsrättsinnehavaren) har ensamrätt till den (2 § upphovsrättslagen “URL”). Ensamrätt betyder att upphovsrättsinnehavaren har rätt att förbjuda andra personer från att använda sig av verket. Exempelvis har den som äger Subway Surfer rätt att förbjuda andra från att använda sig av figurerna på spelet. Utgångspunkten är helt enkelt att du inte får sälja prints eller teckningar som avbildar spelen. Detsamma gäller även när du har bearbetat verket, t.ex. målat med andra färger än originalet (4 § första stycket URL). Du kan alltid ta kontakt med upphovsrättsinnehavarna och fråga om du får sälja dina t-shirts.

Undantaget: När fanart är tillräckligt särpräglat

Det finns ett undantag i huvudregeln. Undantaget lyder att om bearbetningen är omfattande nog, blir bearbetningen ett självständigt verk och omfattas inte av ensamrätten (4 § andra stycket URL). Det betyder alltså att om dina fanarts är tillräckligt förändrade i jämförelse med spelens utseende, får du sälja dina prints utan upphovsrättsinnehavarnas tillåtelse.

I ett avgörande från Högsta domstolen (avgörande från HD anses är ledande för framtida fall) hade en konstnär målat en målning av Christer Pettersson tillsammans med en bock. Avbildningen på Christer Petterson hade målats utifrån ett fotografi. I fallet tilläts målningen trots att det gick att se att konstnären hade utgått från fotografiet (NJA 2017 s. 75). Vill du se fotografiet och målningen kan du söka på namnet Christer Pettersson och “syndabockar”.

Jämför dina fanarts med originalet

Det som är viktigt för att det ska vara ett nytt verk är att dina fanarts får prägel av din individualitet. Som jag förstår det ritar du inte bara av spelen utan inför ditt eget prägel i dina fanarts. Det blir svårt för mig att bedöma något utan att se på dina fanarts i jämförelse med spelen. Mitt tips är därför att du jämför dina fanarts med spelen. Hur lika är dem? Hur stora är skillnaderna?

Sammanfattning: För att du ska få sälja t-shirts med fanarts krävs det att dina fanarts är tillräckligt olika originalverken. Mitt tips är därför att du jämför dina fanarts med spelen. Om du fortfarande är osäker går det alltid att fråga innehavarna om du får använda dig av figurerna i spelen!

Jag hoppas att jag kunde ge svar på din fråga!

Med vänlig hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare