FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/09/2018

Får äldre syskon hämta yngre syskon på förskola?

Hej,

Vi har inskolat vår 3-åriga dotter på en ny förskola och idag presenterade vi hennes 12-åriga syster som tidigare hjälpt till ngn enstaka gång att hämta.

Då säger personalen att hon inte får hämta att det är lag på att man bara får lämna ut barnen till vuxna dvs över 18.

Har aldrig hört talas om ngn 18-års gräns. Som sagt var har vi tidigare låtit henne hämta och jag vet många vänner vars tonårsbarn hjälper till ibland och hämtar.

Vad är det som gäller, trodde vi som vårdnadshavare hade ansvaret oavsett vem som hämtar? Beslutet om att vi anser vår äldre dotter kunna vara ansvarsfull nog ligger väl hos oss?

Hur gör jag vad kan jag hänvisa till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du vad som gäller om ni vill tillåta er äldsta dotter att hämta det yngre syskonet på förskolan.

Vad gäller?
Enligt 6 kap. 11 § föräldrabalken (FB) så har vårdnadshavaren rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Det innebär att det därmed är vårdnadshavarna som bestämmer i frågor som t ex gäller vem som hämtar barnet från förskolan. Förskolan har därmed inte rätt att sätta sig över ert beslut som vårdnadshavare gällande vem som hämtar ert barn på förskolan, men om personalen känner sig tveksamma gällande den person som ska hämta barnet så kan det diskuteras med vårdnadshavaren. Detta gäller dock de tillfällen där situationen är att anse som allvarlig. Personalen på förskolan bör dock inte lämna ut barnet till annan än vårdnadshavaren om de inte är helt säkra på att vårdnadshavaren medgivit till detta.

Sammanfattningsvis
Det är ni som vårdnadshavare som bestämmer vem som hämtar ert barn på förskolan, men det är också viktigt att ni klargör för förskolepersonalen att det är helt okej med er att ert äldre barn hämtar det yngre syskonet. Det kan vara så att förskolan har egna riktlinjer för vem som hämtar på förskolan, av säkerhetsskäl. Det kan därför vara viktigt att i sådana fall informera i förväg om att ert äldsta barn ska hämta syskonet på förskolan den dagen det gäller. Vad du kan göra är att kontakta förskolechefen för förskolan för mer information om vad som gäller.

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare