FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/10/2021

Får arbetsgivaren anordna hemgångskontroller?

Hej om man är anställd på ett företag och företaget anlitar väktare för att ibland kolla de anställdas ryggsäckar eller annat när de går hem ifrån jobbet så ingen stjäl mm.Är det lagliggt o göra så?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det du beskriver är mest troligen en så kallad hemgångskontroll, en oanmäld kontroll av personalens tillgångar i anslutning till företagets personalutgång. Hemgångskontroller är inte reglerat närmare i lag men brukar förhandlas med fackförbund om arbetsplatsen har kollektivavtal.

I Polismyndighetens föreskrifter finns det en skrivelse som anger att hemgångskontroll och liknande bevakning inte är att anse som butikskontroll. Denna skrivelse innebär vidare att personal som utför kontrollen ska vara uniformerade. Tänk därför på att det är viktigt att kontrollera att kontrollen utförs av en legitimerad väktare och att arbetsgivaren har informerat om att kontroller kan ske (3 kap. 3 § Polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om bevakningsföretag och bevakningspersonal, FAP 573-1).

Notera dock att hemgångskontroller är "frivilliga", vilket innebär att väktaren inte med tvång kan kolla i din ryggsäck eller andra tillhörigheter utan måste ha ditt samtycke. Om du säger att du inte vill visa dina tillhörigheter kommer detta mest troligen att informeras till din arbetsgivare. Att under enstaka tillfälle vägra visa upp sin väska anses i normalfallet inte vara saklig grund för uppsägning, men det är inte otänkbart (se AD 1997 nr 29).

Svaret på din fråga är därför ja, det är lagligt för väktaren att kontrollera dina tillgångar om du samtyckt till det. Väktaren kan inte tvinga dig men din arbetsgivare kommer mest troligen få reda på en eventuell vägran.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare