FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/09/2023

Får barn flytta hemifrån utan föräldrars samtycke?

Hej, jag är 16 år gammal, och jag går första året gymnasiet. Jag vill flytta så fort som möjligt, tanken var vid 18 års-åldern. Men jag har funderat om det är möjligt att flytta ut redan nu- jag kommer inte alls överens med mina föräldrar, jag är omotiverad hemma på grund av den lata miljön, och jag måste åka nästan 1 timme och 30 min hem från skolan varje dag, vilket gör att jag jag känner mig trött när jag kommer hem och har ingen energi att plugga. Men grejen är att jag aldrig skulle få flytta ut av mina föräldrar så finns det en chans att flytta ut utan att de är med på det, och ett sätt att få bidrag så jag kan bo någon annanstans, jag har inget emot att jobba heller. Mina föräldrar och jag bråkar(argumenterar) hela tiden, kommer aldrig överens, och jag orkar inte mer. Jag måste tänka på mig själv sätta mig själv i en bättre miljö. Finns det något jag kan göra? om ni publicerar frågan vill jag inte att mitt namn publiceras, tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din situation så att du inte far illa i hemmet eller misshandlas på något sätt. Snarare handlar det om att det är svårt och ansträngande på grund skilda meningar. Detta utgår jag ifrån i mitt svar.

Vilken lag är tillämplig?

Det är föräldrabalken (FB) som är tillämplig lag i ditt fall.

Får en omyndig flytta hemifrån?

Ett barn blir först myndigt när det fyller 18 år (9:1 FB). Till dess står barnet under vårdnaden av sina föräldrar eller åtminstone en av dem (6:2 FB). Vårdnadshavaren har både rätt och skyldighet att bestämma över barnet. Dock ska föräldrarna ta hänsyn till barnets önskemål ju äldre barnet blir (6:11 FB). Detta betyder att det ytterst är dina föräldrar som bestämmer om du får flytta hemifrån, även om de bör ta hänsyn till dina önskemål. Eftersom dina föräldrar inte samtycker till att du ska få flytta hemifrån, så har du inte heller rätt att göra det.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Som barn har man inte rätt att flytta hemifrån utan sina vårdnadshavares samtycke. Om du däremot skulle fara illa på något sätt, så är saken en annan, och då är min rekommendation att du kontaktar socialtjänsten i din folkbokföringskommun.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare