FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/02/2022

Får bilhandlare kräva ersättning i efterhand på fel i inbytt bil?

Hej bytte i min gamla bil hos en bilhandlare förklarande alla fel som jag visste om på min bil skrev sedan alla papper på bilen .Så bilhandlare godkände affären .Sedan några timmar senare efter affären uppgjord testar han bil och hittar fel på min bil och kräver mig på ersättning för felet. Min fråga har han rätt och kräva ersättning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Om jag har förstått dig rätt så har du vid ett inbyte hos en bilhandlare av din gamla bil berättat om samtliga fel som du känt till. Kort efter att ni hade slutit avtal om bytet hittar bilhandlaren fel på bilen och kräver dig på ersättning för att åtgärda felet. Det jag är osäker på och inte helt kan utläsa är om felet som bilhandlaren hittat är ett som du redan berättat om, eller om det är ett nytt. Inte heller vet jag om de särskilda felens utsträckning eller skicket din gamla bil var i.

Tillämpningsområde

Eftersom samma lag i allmänhet gäller för byte och köp av lös egendom blir köplagen den rättsliga utgångspunkten för att bedöma vad bilhandlaren kan ha rätt till. För att bilhandlaren ska ha rätt till ersättning enligt 30 § från dig krävs att det enligt lagens mening funnits ett fel på bilen.

Fel i vara

Vad som enligt lagens mening kan utgöra ett fel beskrivs i 17 - 21 §§. Den allmänna regeln är att varan ska stämma överens med vad som följer av avtalet. Vad avtalet innefattar är inte nödvändigtvis begränsat till det skriftliga avtalet, utan även de uppgifterna som du lämnade om bilen i samband med bytet. 20 § klargör att köparen inte får hävda fel i vara för sådant han måste antas ha känt till vid köpet. Detta betyder alltså att bilhandlaren inte får kräva dig på ersättning för fel som du innan bytet berättade om.

Fel på bilen du inte vetat om

I det fall att bilhandlaren kräver dig på ersättning för ett fel du inte berättade om blir det lite mer komplicerat. Som tidigare nämnt får köparen inte hävda fel i vara för sådant han måste antas ha känt till vid köpet, men i detta scenario blir det otydligt vad bilhandlaren borde ha känt till i samband med en eventuell undersökning av bilen. Generellt finns ingen undersökningsplikt för lös egendom, om det inte har funnits skäl för att en undersökning skulle gjorts. Detta knyter an till 17 § 3 st. som säger att ett fel i vara är ett sådant som köparen med fog inte kunnat förutsätta. Sett till omständigheternas helhet skulle jag bedöma din gamla bil som begagnad och med anmärkningar. Därav finns det starka skäl att förutsätta att det eventuellt finns fler fel som du inte känner till. För att försäkra sig om att det inte fanns fler fel borde köparen då i första hand ha på eget bevåg undersökt bilen innan bytet gjordes. Alltså har bilhandlaren med fog kunnat förutsätta att det fanns fler fel. Det gäller dock inte om du skulle ha handlat i strid mot tro och heder, vilket jag inte finner något stöd för att du ska ha gjort.

Undersökning av varan efter avlämnandet

Det som ställer till det lite är huruvida bilhandlaren borde ha undersökt bilen innan bytet, eller om de fullgjort sin undersökningsplikt efter bytet enligt 31 §. Denna bestämmelse ställer upp ett krav om god affärssed, vilket i många fall kan jämföras med branschstandard. Branschstandard för Motorbranschens Riksförbund säger att bilhandlare har en långtgående undersökningsplikt i samband med så kallade inbytestest. Den goda affärsseden vore alltså att undersöka bilen vid inbytestest, vilket jag förmodar skedde när du var där och innan något avtal skrevs.

Avslutning

Sammanfattningsvis finner jag det ytterst troligt att du inte är ersättningsskyldig för sådana fel som bilhandlaren hittat efter bytet. Bilhandlaren i egenskap av näringsidkare har en undersökningsplikt enligt branschstandard. Undersökningsplikten medför skyldighet att undersöka bilar i syfte att upptäcka fel innan byten görs.

Jag hoppas att jag har svarat på dina frågor, men om du vill ha mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se

Melker JärlestålRådgivare