Får bostadsrättsföreningen säga upp min parkeringsplats?

Hej, jag hyr en p-plats i brf jag bor i. Det är den enda platsen som finns i hela föreningen. Har tagits beslut för ca 8 år sen att lotta ut platsen. Jag vann och fick platsen. Har byggt till ett tak med egna medel. Nu vill någon i föreningen att styrelsen ska säga upp min plats för att göra om den till el ladd plats för alla medlemmar. Har föreningen rätt att säga upp min plats? Kan jag överklaga uppsägningen och gå vidare till hyresnämnden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du hyr en parkeringsplats i bostadsrättsföreningen som du bor i. Nu vill föreningen säga upp parkeringsplatsen, och du undrar ifall föreningen har rätt att säga upp den, och om du kan överklaga uppsägningen.

Reglering om hyra av parkeringsplats / garageplats återfinns i Jordabalken (JB).

Utgångspunkten är att din bostadsrättsförening inte har någon lagstadgad skyldighet att tillhandahålla en parkeringsplats för dig. Om  du har skrivit på ett särskilt avtal för parkeringsplatsen så gäller avtalsvillkoren som framgår där.

Uppsägningstid
Om bostadsrättsföreningen vill säga upp parkeringsplatsen måste de beakta uppsägningstiden. Om du och föreningen har avtalat om uppsägningstiden är det den som gäller. Om ingen uppsägningstid avtalats gäller olika regler beroende på om din parkeringsplats är utomhus eller om det är en garageplats i ett garage.

Utomhusparkering
Om din parkeringsplats är utomhus så regleras det som ett lägenhetsarrende enligt JB 8 kap, som föreskriver att ett avtal som strider mot lagen är ogiltiga. Det betyder att du som arrendator kan välja mellan uppsägningstiden som står i lagen eller det som står i avtalet.

Är arrendetiden inte avtalad (gäller tillsvidare) är uppsägningstiden 6 månader enligt JB 8 kap 5 §.

I det fall avtalet gäller på bestämd tid, till ett visst bestämt slutdatum, är huvudregeln att avtalet inte går att säga upp innan detta  angivna slutdatum. Avtalet kan dock förverkas och sägas upp i förtid om någon av förverkandegrunderna som finns angivna i JB 8 kap 23 § är uppfyllda, t.ex om arrendatorn vanvårdar arrendestället och inte rättar sig efter tillsägelse (2 p).

Alltså, om det är en utomhusparkering, så har du rätt till 6 månaders uppsägningstid enligt lagen om avtalet gäller tillsvidare. Gäller det i  bestämd tid så har de inte rätt att säga upp alls.

Inomhusparkering
Om det rör sig om ett t.ex garageplats, så gäller JB 12 kap. Du får välja mellan lagen eller vad som är avtalat, se JB 12 kap 1 § 5 st.

Hyresavtal som gäller för obestämd tid eller avtal som har fortgått i mer än 9 månader har en uppsägningstid på 9 månader när det gäller lokaler enligt JB 12 kap 4 § 1 st 2 punkt och 2 st 5 punkt, där garageplats inomhus ses som lokal enligt 12 kap 1 § 3 st.uppsägningstiden nio månader enligt JB 12 kap 4 § första stycket andra punkten

Om det är en inomhusparkering så är uppsägningstiden alltså på 9 månader.

Besittningsskydd
Om det rör sig om en garageplats har du ett så kallat indirekt besittningsskydd, innebärande att du kan sägas upp av föreningen och då inte få använda garaget mer, men kan då ha rätt till skadestånd under vissa förutsättningar.

Som tidigare nämnt är bostadsrättsföreningen inte förhindrad att säga upp hyresavtalet för garageplatsen, dock måste de ange godtagbara skäl för uppsägningen. Om det saknas godtagbara skäl kan föreningen bli ersättningsskyldig för förluster som uppsägningen orsakar för dig enligt JB 12 kap 56 §. Exempel på godtagbara skäl är ombyggnad och rivning, enligt JB 12 kap 57 §.  Ersättningen som ska utgå, om bostadsrättsföreningen inte kan ange godtagbara skäl för uppsägningen, är en årshyra, samt ytterligare  ersättning om förlusten inte täcks av ersättningen enligt JB 12 kap 58 b §.

Sammanfattande bedömning i ditt fall
Utgångspunkten är att föreningen inte har någon skyldighet att erbjuda parkeringsplats/garageplats för dig, men de måste beakta uppsägningstiden. Om du har skrivit på ett särskilt avtal för parkeringsplatsen så gäller avtalsvillkoren som framgår där. Om det rör sig om en garageplats måste bostadsrättsföreningen även ha ett godtagbart skäl för uppsägningen. Jag rekommenderar dig att se till det eventuella avtal du har om parkeringsplatsen / garageplatsen, samt talar med föreningen om ovan nämnda.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare