Får bostadsrättsföreningen sortera bort cyklar?

Vi bor i en bostadsrätt i köpeavtalet av lägenheten lngår låst cykelförråd där vi förvarar en cykel, denna är fastlåst i cykelställ.

Har styrelsen rätt att sortera bort cyklar som de anser inte används? Vi är ett äldre par som har en cykel, den används inte ofta på grund av vår ålder.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bostadsrättsföreningen har inte rätt att sortera bort cyklar de anser inte används utan att upplysa om detta innan då. Detta kan exempelvis göras genom att alla cyklar märks upp och de boende får god tid på sig att ta bort dessa markeringar för att visa att de ska behållas, och att detta annonseras på något sätt. Gör föreningen inte detta kan det vara fråga om egenmäktigt förfarande i enlighet med 8 kap 8§ Brottsbalken.

Finns det cyklar kvar efter detta kan 1 § i lagen om hittegods användas för att rensa cyklarna. De ska då anmäla detta till polisen och behålla dessa i tre månader innan de får slängas, så att den eventuella ägaren får möjlighet att hämta den.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare