Får busskontrollanter be om namn vid uppvisande av giltig biljett?

Får busskontrollanter i samband med giltig biljett fråga om mitt namn, både för och efternamn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgår i mitt svar från att du inte är student och de därför hade haft skäl att legitimera dig för att se att du hade rätt att ha student-/ungdomsbiljett.

Får busskontrollanter be om namn?

Både ja och nej, kontrollanter får be om ditt namn, men du har ingen skyldighet att svara. Busskontrollanter har inte ens rätt att kräva att passagerare visar legitimation, utan i de fall som någon åkt utan giltig biljett och vägrar identifiera sig har de istället rätt att hålla kvar personen tills dess att polis kommer till platsen (eftersom den som nyttjar kollektivtrafik utan att betala för sig kan göra sig skyldig till ringa bedrägeri enligt 9 kap 2 § brottsbalken). Du hade emellertid giltig biljett och därför blir det inte aktuellt, de kan därför fråga om ditt namn som vilken civil som helst, men har inga lagstöd för att tvinga dig att uppge det, eftersom du inte var misstänkt för något brott.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du funderar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare