FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/09/2023

Får butikspersonal titta i min väska utan misstanke om snatteri?

Hej! Jag vill börja med att tacka er för att ni finns till förfogande för att hjälpa allmänheten med juridiska frågor. Jag kan se att man i vissa butiker har skyltar uppsatta vid kassan där man uppmanas att låta butikspersonal kontrollera innehållet i väskor och dylikt för att upptäcka eventuellt snatteri.

Har butikspersonal rätt att kontrollera väskor och dylikt utan välgrundad misstanke om snatteri?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att titta eller kontrollera någon annans väska utgör en så kallad kroppsvisitation (se 28 kap 11 § 3 st. Rättegångsbalken).

Detta är också en grundlagsskyddad rättighet som finns i Regeringsformen, där det framgår att du som person är skyddad mot en kroppsvisitation (2 kap 6 § Regeringsformen).

När får en kroppsvisitation göras?

Enligt lag får alltså en kroppsvisitation, exempelvis som att gå igenom en väska, göras endast av en polis. Dessutom måste det finns en skälig misstanke (en lägre grad än exemplevis sannorlika skäl) om att brott ska ha begåtts för den som kroppsvisiteras, där också straffet (påföljden) ska kunna ge fängelse. Ett exempel på när det finns skälig misstanke kan vara att exempelvis någon i personalen har sett att du stoppat ner någonting i din väska.

Alltså har en polis en laglig rätt att gå igenom din väska om de misstänker att du har stulit något från butiken.

Har butikspersonalen rätten att gå igenom min väska?

Eftersom en kroppsvisitation bara får göras av en polis, har du som privatperson ingen skyldighet att låta ett butiksbiträde gå igenom din väska utan ditt godkännande. Du har alltså rätten att neka dem, men om de misstänker att du begått ett brott eller om det finns misstankar om att du tagit något (ringa stöld eller stöld) så har personalen i butiken rätt att tillkalla polis.

Kort sagt har de inte rätten att gå igenom din väska och du har rätten att neka dem titta i din väska.

Hoppas detta gav dig svar och vägledning i din fråga!

Bästa hälsningar,

Beatrice HultebringRådgivare