Vad händer med arvet om särkullbarnet redan är avliden

Vad gäller om arv när man är ett särkullsbarnbarn och särkullsbarnet är död? Om allt som fanns i dödsboet var en fastighet och fastighetens nu sålts har barnbarnet rätt till någor arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns reglerad i Ärvdabalken (ÄB).

Den legala arvsordningen

Barn är enligt 2 kap. 1 § ÄB den första arvsklassen och har därmed rätt till arvet först. Om den avlidne är gift kommer kvarlåtenskapen dock först gå till den efterlevande maken enligt 3 kap. 1 § ÄB. Detta förutsatt att det inte finns något särkullbarn. Skulle det finnas ett särkullbarn har han eller hon rätt till arvet direkt (3 kap. 1 § ÄB).

Är särkullbarnet redan avliden innan arvslåtarens död, kommer särkullbarnets barn inträda i dennes ställning (2 kap. 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare