FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/07/2023

Får den ena föräldern ta med barnet på utlandsresa utan den andra förälderns godkännande?

Hej, Kan jag tvingas godkänna att mitt barns mamma får ta med henne på en utlandsresa? I det här fallet till mammans hemland som ligger i mellanöstern och där min dotter är medborgare. Ger lagen ena föräldern rätt att ta med barnet utan den andra förälderns godkännande? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag tolkar din fråga som att ditt barn ska resa utomlands med hennes mamma och du undrar om hon får göra det utan att du också godkänner resan. Jag utgår från att vårdnaden är gemensam.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av föräldrabalken (FB).

Beslut gällande barnet vid gemensam vårdnad

Det är vårdnadshavarna som bestämmer över barnets personliga angelägenheter (6 kap 11 § FB). Om vårdnaden är gemensam ska de också gemensamt ta beslut rörande barnet (6 kap 13 § första stycket FB).När barnet är hos en av föräldrarna, exempelvis om barnet bor varannan vecka hos dig och varannan vecka hos sin mamma, är det föräldern där barnet bor som bestämmer över den dagliga omsorgen. Detta kan innefatta vad barnet ska äta, när barnet ska sova och varierar beroende på barnets ålder.

Får ena föräldern åka utomlands med barnet utan den andra förälderns godkännande?

När det gäller utlandsresor kan det anses ingå i den dagliga omsorgen om det är något den ena föräldern vill ta med barnet på under perioden barnet bor hos den föräldern. Det beror också på hur lång utlandsresan är. Om ni har varannan vecka och det är en vecka barnet ska åka utomlands hade det antagligen räknats som något som har varit okej utan den andre vårdnadshavarens godkännande. Om det dock rör en längre resa som även inskränker på den andre vårdnadshavarens umgängestid med barnet kan ett godkännande krävas från den andre vårdnadshavaren.

Det framgår inte i frågan hur många år ert barn är vilket också kan ha betydelse. Vårdnadshavare ska ta hänsyn till vad barnet själv vill vilket får mer betydelse desto äldre och mognare barnet är (6 kap 11 § FB).

Sammanfattningsvis är utgångspunkten att beslut som rör barnet ska tas gemensamt om vårdnaden är gemensam. Dock så får en förälder ensamt bestämma över barnets dagliga omsorg när barnet bor där. En kortare resa hade kunnat räknas in här medan en längre hade kunnat kräva även den andra vårdnadshavarens samtycke. Barnets egna synpunkter om resan spelar desto större roll desto äldre och mognare barnet är.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hanna RudelövRådgivare