FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/12/2021

Får du köpa en dator och bestämma över den själv?

Hej! Jag funderar på att köpa en dator för egna pengar jag tjänat ihop från olika småjobb och månadspeng osv. Jag är 16 och undrar då ifall mina föräldrar får ta denna datorn från mig hur fritt de vill eller om den bara är min eftersom det bara är mina pengar som har köpt datorn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

För att svara på detta kan vi använda oss av föräldrabalken (FB), och främst kapitel 9.

Vem är omyndig?

Den som är under 18 år gammal är omyndig (även kallat underårig), vilket innebär att personen inte själv får bestämma över sin egendom eller ingå vissa förbindelser (exempelvis avtal) (9 kap. 1 § FB).

Eftersom du är under 18 år så är du omyndig.

Får en omyndig köpa en dator?

En underårig får normalt inte köpa en dator eftersom detta är en typ av avtal (köpeavtal).

Det framgår dock att en underårig själv får bestämma över pengar som den har fått genom eget arbete om den underårige fyllt 16 år (9 kap. 3 § FB). Detsamma gäller för gåvor, alltså får en omyndig som fyllt 16 år bestämma över pengar som den får. För att detta ska bli aktuellt måste dock pengarna ha givits med villkoret att den underårige själv ska få bestämma över dem (9 kap. 4 § FB).

Du vill köpa en dator med pengar från arbete och månadspeng. Eftersom du själv får bestämma över pengar du fått genom eget arbete då du har fyllt 16 år så får du använda pengarna från ditt arbete till detta. Du vill även använda andra pengar, detta kan du göra om du har fått pengarna under villkoret att du får bestämma själv över dem.

Eftersom du själv får bestämma över pengar som du fått genom arbete så kan du använda dem till köp. Då är det du som ingår köpeavtalet och är då köparen av datorn. Detta innebär att du äger datorn och dina föräldrar har ingen rätt till den. Alltså får dina föräldrar inte ta din dator hur de vill.

Hoppas du fick svar på din fråga, återkom gärna annars!

Jeanna de MaréRådgivare