FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/03/2022

Får en 14 åring bestämma att hen vill bo hos någon som inte är deras vårdnadshavare?

Hej,

Kan barn som är 14 år bestämma att dom vill bo hos någon som inte är deras vårdnadshavare men som dom normalt bor hos mer än 50 % av tiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska nedan redogöra för vad som gäller om ett barns självbestämmande och omständigheter som tas hänsyn till vid bedömning om var ett barn ska bo, samt vårdnadshavares rättigheter och skyldigheter.

Till att börja med har barn ingen lagstadgad rätt att bestämma var de vill bo förens vid 18 års ålder då denne blir myndig (6 kap. 2 § och 9 kap 1 § föräldrabalken, FB). Enligt praxis, brukar dock sägas att vid 12 års ålder får barn välja hos vilken av sina vårdnadshavare de vill bo, men det är inte alltid så som är fallet.

Vem är vårdnadshavare och vad innebär det för ansvar?

Vårdnadshavare kan vara föräldrar (6 kap. 3 § FB) eller särskilt förordnad vårdnadshavare om föräldrarna t.ex. dött eller är varaktigt förhindrade att utöva vårdnaden (6 kap. 8 § andra stycket FB). Att vara vårdnadshavare innebär både en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, bl.a. att besluta om var barnet ska bo. Barnets synpunkter och önskemål ska tas allt större hänsyn till i takt med barnets stigande ålder och utveckling (6 kap. 11 § FB).

Barns boende

Det viktigaste vid bestämmande av barns boende är att se till barnets bästa (6 kap. 2 a § FB) vilket är en princip som ska genomsyra alla beslut som rör barnet. Omständigheter som fästs vikt vid bedömningen av detta är särskilt risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen först bort eller hålls kvar eller annars far illa, och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a § andra stycket FB). Ett barns ska ges information och möjlighet att framföra sina åsikter om var hen vill bo och åsikterna ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad (6 kap. 2 b § FB). Föräldrar får avtala om var barnet ska bo och avtalet gäller om det är skriftligt med socialnämndens godkännande (6 kap. 14 a § FB).

Sammanfattning

Barn under 18 har alltså inte en lagstadgad rätt att bestämma var de vill bo, då deras vårdnadshavare både har en rätt och skyldighet att besluta i detta fram tills barnet blir myndig. Ju äldre och mognare barnet blir ska dock dennes åsikter mätas tyngre betydelse, men vårdnadshavaren är som sagt den som bestämmer och ska se till barnets bästa vid beslut om var hen ska bo. Om vårdnadshavaren/vårdnadshavarna är överens om att det är okej att barnet bor hos någon annan person än dem och det kan anses överensstämma med barnets bästa är det möjligt att bo hos annan än vårdnadshavaren.

Det är som ovan beskrivet flera omständigheter som vägs in vid beslut om var ett barn ska bo då barnets bästa alltid ska sättas i första rummet, så ett barn som är 14 år kan inte bestämma helt själv var hen vill bo, men dennes åsikt ska tillmätas betydelse beroende på hur moget barnet är. I din fråga framgår det också att barnet bor hos en person 50 % av tiden vilket också tas med i bedömningen, men det sker i varje fall en bedömning i varje enskilt fall om inte vårdnadshavarna är överens om att det är okej med att barnet bor hos någon annan och att det är barnets bästa att bo hos personen.

Filippa ErikssonRådgivare