FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/08/2022

Får en advokat aldrig berätta om vad som sagts i samtal med dennes klient?

När en klient och en advokat har privata samtal, Om klienten erkänner brott för advokaten har denna då nån skyldighet att vidarebefordra detta eller kan en klient i princip säga vad som helst till sin advokat och han/hon får helt enkelt inte säga nått?. Och om klienten sitter på information om framtida brott som är på väg att hända får en advokat säga nått om detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om advokaters tystnadsplikt och god advokatsed

Som du verkar ha koll på har advokater en tystnadsplikt, en advokat "är skyldig att förtiga vad han får kännedom om i sin yrkesutövning när god advokatsed kräver detta" (Rättegångsbalken 8 kap. 4 §). Därför måste vi ha koll på vad god advokatsed är för att kunna vet när en advokat är skyldig att tiga respektive berätta om vad dennes klient sagt. Vad god advokatsed är regleras i Advokatsamfundets vägledande regler om god advokatsed (VRGA). I VRGA 2.2.1 finner vi bestämmelsen om advokatens tystnadsplikt och att det finns ett undantag från denna tystnadsplikt om en "laglig skyldighet att lämna upplysning föreligger". Vidare finns en regel i VRGA 1 sista meningen om att en advokat inte får främja orätt och en regel i VRGA 6.2.1 som säger att en advokat inte får "till domstol lämna en uppgift som advokaten vet är osann och inte heller bestrida en uppgift som advokaten vet är sann". Med denna bakgrund kan jag nu försöka besvara dina frågor mer konkret.

Vad händer om klienten erkänner brottet för sin advokat

Först kollar vi på situationer där klienten erkänner ett brott för sin advokat. Jag utgår här att du är intresserad av fall där klienten erkänner brottet för advokaten men inte menar att göra det inför rätten. I dessa typer av fall blir advokaten ofta tvungen att frånträda fallet för att inte främja orätt enligt VRGA 1 eller handla i strid med VRGA 6.2.1. Eftersom advokaten skulle behöva ljuga inför domstolen om hen skulle försöka argumentera för klientens oskuld när hen egentligen vet att klienten är skyldig till brottet.

Det är brottsligt att underlåta att avslöja eller förhindra vissa brott

Vidare när det gäller en advokats skyldighet att berätta om brott som de vet är förestående blir regeln i VRGA 2.2 om att det föreligger en laglig skyldighet att lämna upplysning aktuell eftersom det finns tillämpliga bestämmelser i Brottsbalken (BrB). Enligt BrB 23 kap. 6 § är det brottsligt att underlåta att avslöja eller förhindra vissa brott. Exempel på sådana brott är försök eller förberedelse till mord eller misshandel som inte är ringa (BrB 3 kap. 11 §). Alltså har advokater en laglig skyldighet att berätta för myndigheterna om klienten exempelvis säger att han eller några han känner planerar att mörda en person.

Hoppas att detta hjälpte dig!

Vänligen,

Isaac JurisRådgivare