Får en arbetsgivare säga upp en arbetstagare om hen ska göra grundutbildning i försvaret?

Får en arbetsgivare sparka sin anställd om han/hon ska göra grundutbildning till försvaret? Och hur fungerar det

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetstagares rättigheter regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Under vilka förutsättningar får en arbetstagare sägas upp?

En arbetsgivare får bara säga upp en arbetstagare om det finns sakliga skäl (7 § LAS). Sakliga skäl delas in i arbetsbrist och personliga skäl. Personliga skäl kan exempelvis utgöras av misskötsamhet, samarbetssvårigheter, onykterhet, brottslighet samt konkurrerande verksamhet som strider mot lojalitetsplikten mellan parterna. Arbetsbrist är det som inte är personliga skäl, och det kan till exempel vara att det saknas arbetsuppgifter eller att det inte finns tillräckligt med pengar för att betala lönerna.

Det finns även en skyldighet för arbetsgivare om arbetstagaren kan omplaceras på ett skäligt sätt (7 § andra stycket LAS).

Vid uppsägning av arbetstagare finns det även lagstadgad uppsägningstid som beror på hur länge arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren (11 § LAS).

Ditt fall

Du skriver inte vilken anställningsform som anställningen avser, eller om personen i fråga arbetar heltid eller deltid. Du nämner inte heller hur mycket tid som grundutbildningen i försvaret tar i anspråk. Om grundutbildningen tar mycket tid i anspråk och det krockar med jobbet finns det en möjlighet att den anställda inte har tid att arbeta den tid som gäller enligt anställningsavtalet. Om utbildningen inte krockar alls arbetstiden kan personen jobba kvar. Genomförande av grundutbildning i försvaret utgör alltså i sig inte sakliga skäl för uppsägning.

Det finns möjlighet att söka tjänstledighet för studier. En arbetstagare har laglig rätt att få tjänstledigt för studier (1 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för studier). Kravet är att arbetstagaren har varit anställd i minst sex månader i följd eller sammanlagt tolv månader under de senaste två åren (3 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för studier).

Hoppas du fick svar på din fråga. Annars får du gärna ställa en ny fråga, eller kontakta någon av Lawlines jurister (se här).

Vänligen,

Anna SalanderRådgivare