Får en bil stå parkerad på en vändplats?

Hej! Får en bil stå parkerad i flera dagar på vändplats? Det finns ingen ”Parekering förbjuden” skylt men den försvårar för andra att vända och står framför våra sopkärl. Om jag vill anmäla vart vänder jag mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall en bil får stå parkerad (i flera dagar) på en vändplats där det inte finns någon skylt som förbjuder parkering, samt vart du kan vända dig om du vill anmäla bilen felparkerad. Eftersom jag inte vet om det handlar om allmän eller privat mark, kommer jag behandla båda situationerna.

För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av trafikförordningen (TrF).

Vändplats med skylt

Oftast brukar det finnas en skylt vid en vändplats som anger att det är en vändplats samt att det är förbjudet att parkera, alternativt stanna eller parkera, ett fordon. Hur en sådan skylt ser ut finner du på transportstyrelsens hemsida.

Vändplats utan skylt

I ditt fall tolkar jag det dock som att det inte funnits en sådan skylt vid vändplatsen, utan att det saknas skylt helt. Du säger dock att bilen som står parkerad försvårar för andra att vända och står framför era sopkärl, vilket för oss in på trafikförordningen.

Enligt 3 kap. 47 § 1p. TrF får ett fordon inte stannas eller parkeras på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller att trafiken onödigtvis hindras eller störs.

Lokala trafikföreskrifter

En annan sak som kan påverka parkeringsmöjligheten vid en vändplats, är om platsen omfattas av kommunens lokala trafikföreskrifter. Vissa av dessa lokala trafikföreskrifter är allmänna och behöver inte märkas ut med vägmärken, utan det förväntas att trafikanterna ska känna till vad som gäller. Exempelvis har Göteborgs kommun en lokal trafikföreskrift som säger att “på en särskilt anordnad vändplats, som utmärkts med ett vägmärke för vändplats, får fordon inte parkeras.”

Vad kan jag göra om jag anser att en bil står felparkerad?

Om det handlar om allmän mark, är det enklaste sättet att kontakta kommunen eller det kommunala parkeringsvaktsbolaget i din kommun, då det är de som utfärdar parkeringsanmärkningar (5 § lag om felparkeringsavgift).

Däremot, om det handlar om privat mark, är det istället markägaren alternativt det parkeringsbolag markägaren har anlitat, som du bör kontakta (1 § lag om kontrollavgift).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis skulle jag, utifrån resonemanget ovan, säga att det är förbjudet för en bil att stå parkerad på en vändplats i flera dagar, även utan att det finns en specifik skylt som förbjuder detta. Dels då det möjligtvis finns lokala föreskrifter som förbjuder parkering i en vändplats. Men framförallt för att parkeringen hindrar och stör övrig trafik genom att den bland annat försvårar för andra bilar att vända, vilket gör parkeringen förbjuden enligt trafikförordningen. Dock vill jag framhäva att det är upp till de som ansvarar för marken, att avgöra om parkeringen är förbjuden eller inte, varför jag inte kan säga definitivt att just den här parkeringen är förbjuden.

Om du vill anmäla denna bil som felparkerad, kan du antingen vända dig till kommunen/kommunala parkeringsvakts bolaget alternativt markägaren beroende på om det handlar om allmän eller privat mark.

Hoppas detta har gett dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare