FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/02/2022

Får en butik kroppsvisitera dig? Får en butik vägra att du handlar där?

Hej jag handlar min mat på ICA Kvantum sedan 5 år tillbaks och tycker det är en bra butik. Sedan en lite tid tillbaks har de satt upp lappar om att de kan komma att be att få titta i väskan om man har en sådan med mig. Jag har alltid en liten ryggsäck med mig som jag lägger maten i därför att det känns smidigt. Nu har det hänt några gånger att de bett att få titta i väskan vid kassan och det börjar kännas riktigt kränkande. Det kan stå en lång kö bakom med människor och sla jag lämna över min väska till kassören så att han/hon kan gå igenom den. Känns väldigt otrevligt!

Jag har två frågor:

Har de rätt att gå igenom väskan inför alla åskådare? Om jag vägrar har de rätt att vägra mig att handla i butiken då?

Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett kort svar på dina frågor

Nej de anställda i butiken har ingen rätt att gå igenom väskan inför alla åskådare eller kolla igenom den alls. Om du vägrar så kan butiken vägra att du handlar hos dem. Nedan kommer jag förklara det rättsliga läget som ligger bakom svaren.

Vad som gäller rättsligt

Kroppsvisitation

Att personalen på ICA ber dig få kolla igenom din väska är en form av kroppsvisitation (28:11 3st RB). Alla i Sverige är skyddade mot kroppsvisitation (2:6 RF) men denna rätt får begränsas genom vissa lagar (2:20 1st 2p RF). Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får kroppsvisitation göras på den som skäligen kan misstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet (28:11 BrB). Detta har exempelvis polisen rätt att göra (28:13 RB). Det finns ingen lagstadgad rätt för personalen att kolla igenom dig. Däremot om du vägrar så kan personalen ringa polisen för att kolla igenom din väska (se ovan för 28:11 och 28:13 BrB)

Vägrar att du handlar hos dem

Utgångspunkten är att företag får välja vilka som handlar hos dem (Konsumentverkets hemsida). Däremot så får inte ett företag neka dig på grund av diskriminering. Detta kan handla om att du på grund av exempelvis ditt kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Därmed så är det inte diskriminering att neka någon att handla i en butik på grund av att de inte vill visa sin väska för personalen (1§ DiskL).

Tips

Om du är en trogen kund till butiken och trivs där hade jag pratat med de som arbetar där eller alternativt bett om att få prata med butikschefen. Berätta att du är en trogen kund och har upplevt att det känns jobbigt att de visiterar din väska samt att de gör det inför folk. Förhoppningsvis förstår de din situation och slutar fråga dig om att kolla igenom väskan. Det kan även vara så att de anställda får information om att kunder kan tycka det är jobbigt att det sker inför andra kunder och går iväg och gör det.

Skulle butiken inte acceptera detta så rekommenderar jag att byta butik. Det finns många butiker som har större förtroende och respekt för sina trogna kunder.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare