Får en butiksägare ge information om vilken tobakssort som för tillfället är billigast?

Hej jag jobbar i en livsmedelsbutik där vi har rn förbutik som säljer tobak. Nu har vi uppmanats att när kunder kommer och vill köpa snus skall vi uppmärksamma dem om en speciell snus sort som är billigare för tillfället. Jag undrar om inte det kan räknas som en form av direktreklam. Vilket inte är tillåtet med tobak.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av förbudet mot marknadsföring av tobak följer att du inte på något sätt vare sig genom direktrektam eller genom att bjuda ut vissa sorters snus till lägre pris än andra, får marknadsföra tobak. Detta omfattar i stort sett all form av riktade erbjudanden till konsumenter.

Däremot finns inget förbud mot att ge saklig informarion om produktens beskaffenhet. Detta innebär till exempel att det är inte är förbjudet att ge saklig information om pris, innehåll i produkten, och dylikt på konsumentens begäran.

Således rekommenderas att du låter de som handlar tobak hos dig själva fråga om vilken sorts snus som i nuläget är billigast.

Reglerna om marknadsföring av tobak hittar du i 14-14b §§ tobakslagen (1993:581).

För ytterligare rådgivning avseende marknadsföring av Tobaksprudukter kan jag hänvisa till att ta kontakt med konsumentverket.

Adam AskRådgivare