FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/04/2018

Får en domstol ändra i parternas yrkanden?

Hej!

Låt säga att A har en butik där han fått ett betalningsföreläggande från en leverantör genom Kronofogden. Beloppet är på 35 000 kr och A bestrider kravet eftersom A anser att han betalat sin skuld. Detta har gått vidare till Tingsrätt som nu under förhandlingar kommer fram till att skulden är på 37 000 kr istället och dömer A till att betala beloppet till leverantören. Är detta ett okej agerande av Tingsrätten? Finns det något lagrum för detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Nej, så får en tingsrätt inte agera. Av 17 kap. 3 § rättegångsbalken framgår det nämligen att en dom inte får meddelas i strid med vad parterna har yrkat. Leverantörens yrkande på 35 000 kr sätter alltså ramen för processen och det är i regel inte möjligt att domstolen meddelar en dom som går utöver detta.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare