Får en förälder lov att flytta med sitt barn vid gemensam vårdnad?

Hej! Här kommer en fråga gällande flytt vid gemensam vårdnad. Föräldrarna är separerade, har gemensam vårdnad, med barnen varannan vecka och bor just nu i samma kommun. En av föräldrarna vill nu flytta till grannkommunen, ca 15km ifrån nuvarande bostad. Barnen kommer behålla samma skola osv. Har föräldern som vill flytta rätt att flytta och fortsätta ha barnen varannan vecka eller kan den andra föräldern hindra hen från att ha barnen då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regleringen kring vårdnad finns i föräldrabalken (FB) och jag kommer därför att utgå från denna när jag besvarar din fråga.

Allmänna utgångspunkter vid gemensam vårdnad över ett barn

Utgångspunkten gällande gemensam vårdnad är att föräldrarna gemensamt ska fatta beslut i frågor som rör barnet och dess personliga angelägenheter (se 6 kap. 13 § 1 st FB och till 6 kap. 11 § FB). De innebär att båda föräldrarnas samtycke krävs i frågor som gäller barnet.

Det finns dock vissa situationer där en förälder får fatta beslut utan den andra förälderns samtycke. Dessa situationer är om ena föräldern p.g.a. frånvaro, sjukdom eller annan orsak är förhindrad att fatta beslut gällande vårdnaden som inte utan olägenhet kan skjutas upp (6 kap. 13 § 2 st FB). Dock får en förälder inte fatta beslut ensam om beslutet är av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det. Beslut av ingripande betydelse är exempelvis beslut om vart barnet ska bo.

Vad gäller i detta fall?

Vart ett barn ska bo rent geografiskt är alltså ett beslut som kräver båda vårdnadshavarnas  samtycke vid gemensam vårdnad. Kan föräldrarna inte enas i frågan får ena föräldern inte flytta med barnet helt enkelt. För att kunna få bestämma själv i en sådan fråga krävs det alltså att man har ensam vårdnad.

Du skriver i frågan att flytten inte innebär att barnet behöver byta skola men att det nya boendet ligger 15 km från det gamla. När det gäller barnets boende måste hänsyn tas till barnens egna vilja, behov och intressen. Denna hänsyn ska vara allt större i takt med barnets ökade ålder och mognad (6 kap. 2 a § FB). En förutsättning för att växelvist boende ska fungera är därför att barnet har någorlunda nära till skola, vänner och fritidsaktiviteter från båda sina boenden. Det framgår inte hur gammalt barnet i fråga är men om det är ett lite äldre barn rekommenderar jag också att vårdnadshavarna pratar med barnet om vad denne vill och känner om boendesituationen. Det allra bästa är att vårdnadshavarna och barnet, beroende på barnets ålder, kommer överens så att boendesituationen fungerar bra för alla. Bor vårdnadshavarna så långt ifrån varandra att de ovan nämnda faktorerna påverkas negativt för barnet kan andra boendearrangemang fungera bättre, exempelvis att barnen bor hos ena vårdnadshavaren under veckorna när det är skola eller liknande. Om flytten innebär en negativ påverkan i barnets liv men den ena vårdnadshavaren inte är lyhörd inför detta, kan man vända sig till familjerätten i sin kommun för att få hjälp med boendearrangemanget.

Kan föräldern som flyttar hindras att ha sitt barn boende hos sig varannan vecka?

Om flytten innebär att barnet får svårare att ta sig till skolan eller på annat vis kraftigt försvårar barnets fritid och sociala aktiviteter kan inte den flyttande föräldern räkna med att ha barnet boende hos sig. För att det ska kunna fungera med ett växelvist boenden i ett sådant läge krävs det att föräldrarna kommer bra överens och att det finns ett tydligt arrangemang kring boendesituationen och ett bra samarbete mellan vårdnadshavarna.

Om däremot den andra föräldern anser att flytten kommer att försvåra samarbetet, kan hen ansöka om ensam vårdnad om barnet. I sådana fall kan rätten anse att den förälder som flyttar förverkar sin rätt till vårdnad om barnet och tilldöma ensam vårdnad till den föräldern som bor kvar i barnets hemkommun.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att en flytt kräver den vårdnadshavarens samtycke. En flytt innebär inte med automatik att barnet bara kommer bo hos den andra förälderns som bor kvar i hemkommunen. Däremot, om samarbetet mellan föräldrarna inte fungerar på grund av flytten och om barnets situation med skolgång, fritid och socialt umgängen försvåras kan en annan boendesituation än just växelvis boende vara bättre eller till och med ensam vårdnad komma ifråga.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare