Får en hyresvärd ändra hyran?

Hej! Jag har ett andrahandskontrakt i en bostadsrätt. Jag har bott där i ca 10 månader och inte behövt betala någon parkering, och det står inte heller i kontraktet att jag ska betala parkering. För någon vecka sedan kontaktade min hyresvärd mig och sa att jag måste börja betala för parkering (ingen garageplats utan bara utomhus). I avtalet finns ingen förhandlingsklausul och jag har inte hört av någon annan granne att dom fått detta meddelande av hyresvärden. Måste jag börja betala parkeringen nu helt plötsligt eller hur ligger det till?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom er fråga handlar om hyresrätt så är 12 kap JB tillämpligt.

Kort svar på frågan gällande ert avtal

Du har ett hyreskontrakt där det inte framkommer att du ska betala för parkering. Hyresvärden kan inte hitta på egna nya kostnader utan utgångspunkten är att det som är bestämt är det som gäller. Detta är en grundläggande princip inom alla avtal som ingås. För ytterligare information måste du dock läsa nedanstående svar.

Situationer där parkeringsavgiften kan ingå i avtalet

Den första möjligheten är att hyresvärden kontaktar dig, som personen har gjort, om att parkeringen är en avgift som ska betalas. Detta innebär därmed att hyresvärden vill ändra villkoren för avtalet och det ska ske skriftligen. Om överenskommelse inte kan träffas, har han rätt att hos hyresnämnden ansöka om ändring av hyresvillkoren (12:54 JB). Det verkar vara så att du inte har gått med på dessa nya avtalen och därmed bör denna möjligheten utesluten.

En annan möjlighet är att du kan bli bunden av hyran genom 12:54a JB. Det krävs dock då att hyresavtalet är på obestämd tid och att ert avtal gäller en lägenhet i ett hus med förhandlingsordning men där lägenheten inte omfattas av förhandlingsordningen, se 3 § hyresförhandlingslagen. Om dessa villkor är uppfyllda kan hyresvärden skicka ett skriftligt meddelande till dig där hen meddelar att hyran höjs och att detta börjar gälla automatiskt om inte du motsätter dig det. Om du inte motsätter sig den höjda hyran inom den tid som hyresvärden har skrivit ut i meddelandet (minst 2 månader, kan även vara längre) så blir du skyldig att betala den nya hyran. Av informationen verkar det som du har motsatt dig hyran och därmed så bör det vara så att du inte blir bunden av höjd hyra.

En tredje möjlighet är att om det inte går att komma överens om hyran eller om vilka avtal som ska gälla ska hyresnämnden bestämma hyran och avtalsvillkoren till vad som är skäligt, se 12 kap. 55 § JB.

Tips

Det bästa du kan göra är att se till att du tydligt har motsatt dig hyran. Jag kan inte tydligt tyda om du har motsatt dig detta och därför är detta min första rekommendation. Förhoppningsvis så förstår hyresvärden att du inte vill ha parkeringen och extra kostnad.

Om hyresvärden fortsätter kampen mot dig så kan du kontakta hyresnämnden för att bestämma vad som är rimligt i att betala.

Om du märker att hyresvärden skapar mycket problem för dig rekommenderar jag även att söka nytt boende. Jag förstår att det är otroligt svårt att hitta ny bostad men är det en problematisk situation kan det vara mer värt att lägga tiden på det.

Sedan kan vara bra att veta att om hyresvärden inte är nöjd med dig som hyresgäst finns säkerligen möjlighet till uppsägning av hyresavtalet. Det lär finnas många som är villiga att betala för hyran och parkering.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare