Får en lärare omhänderta en mobiltelefon och hur länge får skolan behålla telefonen?

Hej jag har en fråga om skollagen (beslagtagande av mobiltelefoner) som dem har infört på våran skola. Står att skolan får beslagta telefoner i upp till 4 dagar, och undrar då ifall detta även gäller utöver skolan, eller om man får tillbaka telefonen efter skoldagen är slut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är skollagen (SKL) som reglerar om en lärare får omhänderta föremål från en elev och hur länge, samt under vilka förutsättningar. Vidare är även regeringsformen (RF) av grundläggande betydelse för tolkningen av vad det allmänna får göra mot enskilda.

Får en lärare omhänderta föremål, inklusive mobiltelefoner, från elever?

I syfte att tillförsäkra elevers trygghet och studiero får en lärare vidta omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade och står i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter. Det ovan sagda måste intolkas när lärare omhändertar föremål (5:6 SKL). Lagstöd för det faktiska omhändertagandet finns i 5:22 SKLdär det står att lärare får omhänderta föremål som är störande för undervisningen, kränker andra elever eller personal, eller som kan utgöra en fara för säkerheten. Dessutom måste en lärare lämna föremålet till rektorn utan dröjsmål, det vill säga om föremålet inte kan lämnas omedelbart tillbaka till eleven. Föremålet ska dock återlämnas till eleven senast vis tidpunkten då skoldagen är slut, men föremålet får absolut inte bestå längre än till och med fjärde dagen efter verkställandet av omhändertagandet (5:23 SKL).

Utifrån det ovannämnda vill jag betona att omhändertagandet måste vara proportionerligt till sitt syfte. Själva syftet kan bara grundas i trygghet, studiero eller om en elev kränks av en annan. Vidare ska som regel föremålet återlämnas senast vid skoldagens slut, det vill säga när eleven inte har flera lektioner den dagen. Att behålla ett föremål i fyra dagar bör därför kräva något extraordinärt, till exempel ett farligt föremål såsom vapen eller narkotika och dylikt. Att behålla en mobil i upp till fyra dagar borde vara oproportionerligt, eftersom det vanligen inte finns ett syfte att behålla en mobil i så många dagar.

Hur påverkar grundlagen ett omhändertagande?

Observera att ett omhändertagande av en mobiltelefon är ett ingripande i den personliga friheten och integriteten (2:6 regeringsformen). Med andra ord kan det bli en kränkning av elevens grundläggande friheter, eftersom lärare och rektorer inte får använda tvång eller våld mot enskilda. Egentligen räcker det med att ta ett föremål från en elev som inte vill ge sitt föremål frivilligt. Våra rättigheter kan dock begränsas, och vanligen krävs det, utöver lagstöd, även att ingripanden är proportionerliga (2:20-21 RF). Därför måste själva omhändertagandet, särskilt när en elev inte frivilligt lämnar ifrån sig mobilen, och behållandet av mobilen vara proportionerlig utifrån dess syfte. Om inte detta respekteras, så kan läraren och skolan bryta mot både skollagen och grundlagen.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. För att upprätthålla ordning i klassen får en lärare omhänderta en mobil från en elev, så länge detta är proportionerligt. Att behålla en mobil i fyra dagar lär vara oproportionerligt, eftersom mycket ska till för att detta ska anses vara en rimlig åtgärd i förhållande till ordningsstörningen. Det kan tänkas att en elev borde få sin mobil tillbaka efter att lektionen är över, och absolut senast när skoldagen är slut.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare