FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis05/04/2023

Får en minderårig låna en pistol för skytte på en skyttebana?

Hej Jag har försökt hitta ett konkret svar på detta, men inte lyckats. Får jag, som är medlem i en skytteförening och har licens för handeldvapen (pistol) i kaliber .22, under uppsiktsutlåning låta en person under 18, men fyllt 15 provskjuta på klubbens bana?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du, med vapenlicens, undrar om du kan låta en person mellan 15-18 år provskjuta med ditt vapen på en skytteklubbs bana.

Regler om vapenlicenser och behörigheter finns i vapenlagen och vapenförordningen.

Jag kommer i mitt svar utgå från att vapnet du innehar inte är ett effektbegränsat vapen eller typen av kolsyrebaserade pistoler, utan ett vapen för skarp ammunition som kräver tillstånd. Jag kommer vidare också utgå från att låntagaren i ditt fall inte har tillstånd att inne varken aktuellt vapen, eller vapen av samma slag.

Under vilka omständigheter får man låna ut sitt vapen till annan?

Det krävs som utgångspunkt tillstånd för att inneha skjutvapen (2 kap. 1§ vapenlagen) och tillstånd får då meddelas dels enskilda personer, dels sammanslutningar för jakt- och målskytte (2 kap. 3§ vapenlagen). Det krävs alltid att den som ska inneha tillstånd till vapen, är lämplig och det skäligen kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas (2 kap. 5§ vapenlagen).

Det finns regler för utlåning av skjutvapen i vapenlagens tredje kapitel. Det framgår där att huvudregeln är att ett tillståndspliktigt skjutvapen inte får lånas ut till någon annan än den som har tillstånd att inneha vapnet (3 kap. 1§ vapenlagen). Trots detta finns det undantag (3 kap. 1a§ vapenlagen). Den som har rätt att inneha skjutvapnet (du alltså) får vid enstaka tillfällen (ett par tillfällen per år) låna ut vapnet om:

  • Utlåningen sker för samma ändamål som utlånarens tillstånd avser,
  • Utlåningen avser en tid om högst två veckor, och
  • Låntagaren har tillstånd att låna skjutvapnet.

Dessa förutsättningar är kumulativa, alltså alla måste föreligga. Det krävs då egentligen att låntagaren har tillstånd att låna skjutvapen, men även för detta krav finns det undantag (3 kap. 1a§ 2 st vapenlagen). Det krävs då inte att låntagaren har tillstånd att låna skjutvapen, om vapnet innehas och används under långivarens uppsikt, under uppsikt av någon annan som har godkänts av Polismyndigheten att närvara vid provskjutning, eller av sådan sammanslutning som har tillstånd att inneha skjutvapen (ex. skytteklubb). För enhandsvapen krävs alltid uppsikt antingen av långivaren, eller av sammanslutning vid övning eller tävling (3 kap. 4§ vapenlagen).

Utöver dessa förutsättningar, finns det ytterligare krav för utlåning av vapen om låntagaren dessutom är under 18 år (3 kap. 3§ vapenlagen). En sådan person får endast låna ett vapen om ovan omständigheter är uppfyllda, och:

  1. Vapnet ska användas vid övning eller tävling som äger rum under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen (ex. skytteklubb som uppfyller krav på säkerhet),
  2. Låntagaren har fyllt 15 år, vapnet ska innehas och användas under långivarens uppsikt och det inte är fråga om ett enhandsvapen (ex. pistol) eller helautomatiskt vapen,
  3. Utlåningen avser ett effektbegränsat vapen och vapnet ska innehas och användas under långivarens uppsikt,
  4. Utlåningen avser start- eller signalvapen som ska användas vid tävling eller övning, eller
  5. En låntagare har tillstånd att inneha vapen av samma typ.

Dessa omständigheter är alternativa, vilket innebär att det räcker att endast en punkt är uppfylld.

Dessutom, får ett vapen som förutsätter att den enskilde avlagt skytteprov eller genomgått viss utbildning för tillstånd, endast lånas ut till person som också uppfyller dessa krav, såvida de inte gäller provskjutning, övning, tävling på skjutbana eller jakt (3 kap. 5§ vapenlagen).

Ett vapen får, oavsett ovan omständigheter, inte lånas ut till någon som kan antas komma att missbruka vapnet (3 kap. 2§ vapenlagen).

Får du låna ut ditt vapen utifrån angivna omständigheter?

I ditt fall, ska jag då försöka utreda om de omständigheter du angivit, ger tillstånd för dig att låna ut vapnet till aktuell person. Det krävs som jag tolkar situationen att tre omständigheter är uppfyllda:

Först (1) gäller att utlåning får ske vid enstaka tillfällen och ska då användas för samma ändamål som du innehar det för, så här beror det på ändamålet med ditt innehav och låntagarens innehav. Men är båda ändamålen för ex. målskytte på en skytteklubb, så borde detta vara uppfyllt.

För det andra (2), då jag tolkar det som att långivaren inte har tillstånd att låna vapen, så krävs i stället att personen använder det vapnet under uppsikt av antingen långivaren, annan behörig person, eller en sammanslutning (ex. skytteklubb med tillstånd). Om du alltså har uppsikt över användandet, torde detta krav också uppfyllas.

För det tredje (3),då personen i din fråga dessutom är under 18 år ställs det ytterligare krav. Här kan man tolka lagen på två olika sätt. Man kan antingen tolka det som att en 15 åring får skjuta med ett enhandsvapen om man uppfyller kraven för den första punkten ovan, alltså att utlåningen sker för användning vid en övning eller tävling som äger rum på en skytteförening. För detta talar lagens uppbyggnad och att punkterna ställs upp som alternativa förutsättningar. Man kan å andra sidan tolka det som, enligt andra punkten, att en person under 18 år inte får låna ett enhandsvapen alls. Jag har inte hittat ett entydigt svar i denna del varken i lagens förarbeten, Polismyndighetens riktlinjer eller liknande. För att få inneha skjutvapen som är ett enhandsvapen (med undantag från jaktvapen och effektbegränsade vapen) krävs som huvudregel att personen fyllt 18 år, om det inte föreligger synnerliga skäl (2 kap. 3§ 2p vapenförordningen).

Intyg om utlån

Vid utlåning av skjutvapen ska intyg om lånet överlämnas till låntagaren, om inte vapnet innehas uteslutande i upplåtarens närvaro (7 kap. 1§ vapenförordningen). Ni kan hitta sådana intyg på Polismyndighetens hemsida. I stället för sådant intyg, får dock vid utlåning till familj eller hushållsmedlem, vapeninnehavarens tillståndsbevis överlämnas i stället för låneintyget.

Sammanfattning och råd

Sammantaget, så som jag tolkar lagen, så borde du kunna få låna ut vapnet till en person under 18 år, om det sker vid enstaka tillfällen, under en övning eller tävling på en skytteförening (med erforderligt tillstånd), om det sker under din och skytteföreningens uppsikt, och ditt tillstånd också täcker denna typ av ändamål. Det kan dock vara så att du inte får låna ut ett vapen som klassas som ett enhandsvapen, till en person som är under 18 år. För att du ska vara säker rekommenderar jag att du dels pratar med din skytteförening, för att se så de har tillstånd för detta, samt att du följer deras medlemsregler som kan vara strängare än lagens regler. Vidare bör du kontakta Polismyndigheten dels för att fastställa hur just ditt vapen klassas (om du inte redan vet det) och om du under dina givna omständigheter får låna vapnet till en person mellan 15-18 år, samt om det krävs ett intyg givet de omständigheter du tänker låta ut vapnet under.

Jag hoppas du fått någon vägledning i dina frågor! Har du fler frågor är du välkommen att återkomma till oss och ställa en ny fråga, eller om du vill prata med vår juristbyrå, så kan du återkomma till mig så sätter jag dig i kontakt med dem. Jag nås då för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare