Får en näringsidkare ändra priset i en godkänd offert?

Hej! Jag beställde en bil i början av maj 2022. bilen har varken kommit eller börjat tillverkas. när jag nu kollar på företagets hemsida, inser jag att priset på modellen höjts. jag har redan godkänt en offert som blivit skickad till mig. Har biltillverkaren rätt att ändra priset på bilen jag beställt i efterhand även om jag redan godkänt offerten och priset jag fick förra året?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer i mitt svar utgå från att du vänder dig till Lawline i egenskap av privatperson och därför besvara din fråga utifrån konsumentköplagen. Därtill kommer avtalslagen användas för vägledning i frågan.

Är priset i offerten bindande?

Inledningsvis kan det sägas att det i första hand är priset som framgår av avtalet som är gällande (7 kap. 1 § konsumentköplagen). Frågan är om den offert du godkänt är att betrakta som ett avtal mellan dig och biltillverkaren. Offerten från biltillverkaren kan ses som ett anbud från denne (1 § avtalslagen). När du accepterade offerten ingick du därmed ett avtal med bilförsäljaren baserat på offerten, varför det pris som framgår av offerten gäller som det avtalade mellan er. Biltillverkaren har med andra ord inte rätt att ändra priset på bilen i efterhand.

Vad kan du göra om du blir fakturerad i enlighet med det pris som framgår av företagets hemsida?

Om du trots eran avtalade offert blir fakturerad det högre priset som framgår av biltillverkarens hemsida rekommenderar jag att skriftligt bestrida fakturan och hänvisa till det pris som framgår av den godkända offerten. Det är av vikt att ditt bestridande är tydligt och med fördel skriftligt eftersom det blir lättare att bevisa. I det fall biltillverkaren inte godtar din invändning kan du betala det pris som framgår av den ursprungliga fakturan för att undvika att hamna i dröjsmål med betalningen. Det är i detta fall också viktigt att du sparar en kopia på all kommunikation du har med billtillverkaren.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp och stort lycka till med bilköpet!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare