Får en säljare göra slitageavdrag vid reklamation enligt nya konsumentköplagen?

Hej! Undrar vad som gäller i sådana här fall. Jag köpte ett par skor på nätet för privat bruk. Skorna gick sönder väldigt snabbt, och jag gjorde en reklamation via mailen. Fick till svar att jag skulle få pengarna tillbaka - men med ett sk "slitageavdrag" på 30%. Jag tycker det låter konstigt. Har de rätt att dra av pengar för det? Om jag reklamerar skor så borde jag väl få tillbaka hela summan av vad de kostade, eller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du köper skorna i egenskap av konsument. Därmed kommer jag utgå från Konsumentköplagen (KköpL) i mitt svar.

Fel i varan

Generellt ska en vara i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet, samt vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket konsumenten avsåg att varan skulle användas, 4 kap. 1 § KköpL. Kort sagt ska man få det man förväntade sig vid köpet. Varan är felaktig om den avviker från vad som stått i avtalet, 4 kap. 5 § KköpL. Gällande dina skor bör det kunna säga att den avviker från den kvalitet du kan förvänta dig.

Säljaren svarar för fel på varan som fanns vid avlämnande och som visar sig inom tre år från köpet, 4 kap. 14 § KköpL.

Påföljder vid fel av varan

Då en vara är felaktig får konsumenten kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet, 5 kap. 1 § KköpL. För att få göra detta krävs det dock att man reklamerar varan inom skälig tid efter att man märkt felet. 2 månader anses alltid som skälig tid, 5 kap. 2 § KköpL.

I första hand ska säljaren avhjälpa felet eller göra en omleverans, 5 kap. 4 § KköpL. Om detta inte är möjligt, eller om avhjälpande eller omleverans inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan väsentlig olägenhet för konsumenten görs prisavdrag eller hävning. Om felet med hänsyn till varans karaktär är allvarligt, har konsumenten rätt till prisavdrag utan föregående försök till avhjälpande eller omleverans, 5 kap. 8 § KköpL. En konsument får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa, 5 kap. 10 § KköpL.

I ditt fall verkar det som att säljaren har gått med på att det är så pass allvarligt att prisavdrag eller hävning ska ske.

Nya KköpL

Konsumentköplagen ändrades så sent som i år och det är den nya varianten jag har hänvisat till här ovan. Enligt den förra versionen av lagen hade säljaren rätt att göra ett visst avdrag för den tid då konsumenten hade haft användning av varan, vilket gör att enligt förra lagen hade säljaren haft rätt till slitageavdrag i ditt fall.

Utifrån vad jag kan utläsa ur lag, förarbeten och det EU-direktiv som ligger bakom den svenska lagstiftningen, har denna möjlighet numera tagits bort. Det finns ingenting i nuvarande lagtext som stödjer att ett sådant slitageavdrag skulle få göras vid hävning. Hade det varit prisavdrag hade det varit möjligt, men i ditt fall går ju inte skorna att använda längre utifrån vad jag förstår, varför hävning är berättigad.

Gällande omleverans och avhjälpande så står det i artikel 14.4 i varudirektivet att konsumenten inte ska vara skyldig att betala för normal användning för den utbytta varan under den tid som föregått bytet. Detta är en förändring från den tidigare lagen, och är en av de bestämmelser som tidigare grundat rätt till slitageavdrag. Dessvärre nämns inget specifikt gällande hävning om slitageavdrag, utan av förarbetena framgår det endast att konsumenten ska återfå det fulla belopp denne betalat för varan.

Eftersom lagen är så pass ny kan jag tänka mig att säljaren i ditt fall inte har koll på lagändringen och därmed inte vet att det inte längre är tillåtet att ha ett slitageavdrag.

Sammanfattning

Konsumentköplagen tillät i sin tidigare version slitageavdrag men utifrån vad jag kan läsa i lag, förarbeten och direktivet finns inte längre denna möjlighet för säljaren. Vid hävning ska alltså köparen, du i detta fall, återfå hela beloppet varan köptes för.

Hoppas du fick svar på din fråga, välkommen åter!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare