Får en tävlingsarrangör bestämma villkoren för prisutdelning och prisernas giltighet?

Hej! Vi ska köra en tävling i vår mässmonter i samband med ett event och då har jag två frågor kopplat till det: 1. Kan man ställa som krav i tävlingen att man måste finnas på plats fysiskt vid prisutdelningen för att kunna vinna? 2. 1:a pris är en egen kombinerad resa värd 30 000 kr. Finns det någon krav på hur länge en sådan vinst är giltig eller är det upp till oss att avgöra det? Vi skulle t ex vilja säga att man måste ha bokat och påbörjat sin resa inom 4 månader från det att man vann priset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Utifrån din ärendebeskrivning och med tanke på att det rör sig om en mässmonter misstänker jag att tävlingen arrangeras i marknadsföringssyfte. Den lagstiftning som möjligen behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är därför marknadsföringslagen (MFL).

Men i grunden finns mig veterligen ingenting som hindrar er från att ställa upp villkoren enligt ovan, dvs. att fysisk närvaro krävs vid prisutdelningen och att prisets giltighet endast varar i fyra månader, eller rättare sagt att bokning och resa måste ha påbörjats inom fyra månader från vinstdatum. Ett deltagande i tävlingen sker ju helt frivilligt och enligt de villkor som ni ställer upp varför det, enligt min mening, också går att argumentera för att deltagandet vilar på viss avtalsrättslig grund. Om de aktuella villkoren inte skulle framstå som attraktiva för en potentiell deltagare står det denne fritt att avstå. Däremot bör (ska) ni naturligtvis vara öppna med exakt vad som gäller och tydligt visa att det inte är fråga något lotteri för vilket det inte sällan krävs tillstånd (licens), se 3 kap. 3-4 §§ spellagen.

Skillnaden mellan en tävling och ett lotteri är att lotterier avgörs genom slumpmässiga moment medan tävlingar bygger på prestationer. Därför bör ni säkerställa att vinnaren utses utifrån en faktisk prestation och inte genom lottning. Beskriv gärna vad deltagarna kan vinna, hur mycket priserna är värda och att samtliga som deltar i tävlingen gör det på lika villkor. Villkoren ska för övrigt vara tydligt angivna (beskrivna), exempelvis om det föreligger några tidsgränser, liksom bedömningskriterierna och vad som kan tänkas fälla avgörandet samt hur vinnaren koras. Tävlingsbidragen ska bedömas opartiskt. Därutöver måste namnet på vinnaren publiceras på något sätt, förslagsvis på bolagets hemsida, varför endast ett personligt meddelande till vederbörande inte brukar bedömas som tillräckligt.

Vidare behöver följande noteras. Enligt 9 § MFL gäller att all marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring och det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen. Vid brott mot den nyss nämnda bestämmelsen kan en s.k. marknadsstörningsavgift tas ut, vilken tillfaller staten. I 29 § 1 st. andra strecksatsen MFL sägs nämligen att en näringsidkare, dvs. ni, får åläggas att betala en särskild avgift (marknadsstörningsavgift) om näringsidkaren, eller någon som handlar på näringsidkarens vägnar, uppsåtligen (avsiktligen) eller av oaktsamhet (vårdslöshet, slarv) har brutit mot bl.a. 9 §.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare