FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/11/2022

Får ens förälder gå in i ens rum utan lov, om man är inneboende hos sina föräldrar?

Hej! En klassiker - jag har flyttat in hos mina föräldrar tillfälligt som vuxen. Betalar hyra för rummet + mat, tvätt, el, vatten etc. Inget kontrakt har skrivits utan enbart muntligt. Min mamma har rotat igenom mitt rum när jag inte är hemma. Har hon rätt till det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du är inneboende hos dina föräldrar och att din mamma inte har tagit något i ditt rum, utan snarare har varit i ditt rum flera gånger.

Vilken lag är tillämplig?

Det är jordabalken (JB) som aktualiseras i din fråga, därför att situationen rör sig om relationen mellan en hyresvärd och en hyresgäst.

Behövs ett skriftligt hyresavtal?

Regler om vad som krävs för att ett hyresavtal ska anses ha ingåtts finns inte in i jordabalken (12:1 JB). Därför gäller i stället avtalslagens regler om bundenhet. Innebörden blir därför att även muntliga hyresavtal är rättsligt bindande (prop. 1968:91 Bih. A s. 200). Du behöver därför inte ha ingått ett skriftligt hyresavtal med dina föräldrar för att ett giltigt hyresavtal ska finnas. Vidare talar omständigheterna i ditt fall för att ett hyresavtal har kommit till genom att du betalar en månatlig hyra för rummet, men även för mat, el och så vidare. För att avtal ska vara giltiga krävs nämligen att du får något, dvs. ett ställe att bo, och att dina föräldrar får något, dvs. att de får ersättning för att hyra ut sin bostad till dig. Därför ska JB:s regler tillämpas i ditt fall och dina föräldrar bör därför ses dina hyresvärdar.

När anses en hyresgäst vara inneboende och vilka rättigheter har en inneboende mot sin hyresvärd?

En hyresgäst anses vara en inneboende när en hyresvärd hyr ut en del av sin bostad, till exempel ett rum i en lägenhet (12:39 JB). Det viktiga är då att hyresvärden också använder bostaden samtidigt som hyresgästen. Så verkar det vara hos dig.

Som inneboende är du också en hyresgäst, vilket i sin tur ger dig vissa rättigheter. Hyresvärden får till exempel gå in i ditt rum, men bara i samband med hyresvärdens underhållsplikt, till exempel vid misstankar om ohyra, kontroll av rummets skick och så vidare (12:26 JB och Svea hovrätts beslut 2011-02-16 i mål nr ÖH 10282–08). Generellt måste hyresvärden då först stämma av besiktningen en månad i förväg, om besiktningen inte är brådskande (12:26 JB). I ditt fall får därför din mamma som hyresvärd inte gå in i ditt rum utan att först be om lov, om det inte rör sig om exempelvis ohyra, nödvändiga men inte brådskande förbättringsarbeten och dylikt. Din mamma bör därför anses bryta mot ert hyresavtal, om hon går in i ditt rum utan att först be om lov, så länge det inte är brådskande.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är att ett skriftligt hyresavtal inte behövs för att hyresavtalet ska vara rättsligt bindande mellan dig och dina föräldrar. Du har fått en rätt att hyra ett rum som du också betalar för, vilket borde räcka för att det ska vara tal om ett hyresavtal. Vidare gäller att du bör anses vara en inneboende då du hyr ett rum hos dina föräldrar samtidigt som de använder resten av bostaden. Slutligen har du som hyresgäst rätt till att din mamma som hyresvärd inte får komma in i ditt rum hur som helst. Hon måste först be om lov, om det inte är brådskande.

Eftersom det rör sig om din mamma och att du kanske ofrivilligt bor hemma, kanske på grund av den rådande bostadsbristen eller dylikt, så skulle jag rekommendera i första hand att du pratar med henne om att du inte önskar att hon går runt i ditt rum utan anledning. I andra hand får du vidta rättsliga åtgärder såsom att säga upp hyresavtalet, men det kan påverka din relation till dina föräldrar negativt, varför jag inte skulle rekommendera detta.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare