FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/10/2023

Får förälder bestämma ens religion?

Får mina föräldrar bestämma min religion? De säger att jag ska först klara årskurs 9 på någon religion skola innan jag får välja om jag vill vara kristen eller inte. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Jag tolkar din fråga att handla om religionsfrihet gentemot dina föräldrar. Detta regleras i sveriges grundlagar: Regeringsformen (1974:152) (RF) och Föräldrabalken (1949:381) (FB).

Religionsfrihet:

I Sverige är var och en gentemot det allmänna tillförsäkrad religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion (se 2:1 RF). Detta är en absolut rättighet vilket innebär att den inte får inskränkas (se 2:20 RF e contrario).

Detta är dock en frihet “gentemot det allmänna”. Det kan då vara t.ex den svenska staten. Dina föräldrar faller inte inom detta begreppet. Då får vi istället titta på dina rättigheter gentemot dina föräldrar.

Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kränkande behandling (Se 6:1 FB). Barnets bästa ska också vara avgörande för alla frågor om vårdnad, boende och umgänge (Se 6:3 FB).

Det finns ingen lag som säger att dina föräldrar får bestämma vad du tycker och tänker runt religion. Det finns heller ingen lag som stoppar barn från att bestämma sig om man vill / inte vill delta i någon religion.

Ingen kan heller tvinga dig att berätta om dina val angående religion.

Slutsats:

Du får bestämma dig när som helst om du vill vara kristen eller inte. Du får också ändra dig i framtiden om det känns rätt. Du behöver inte berätta detta för dina föräldrar eller någon annan om du inte vill.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare