Får föreningen säga upp nyttjanderätten om ens staket inte följer föreningens krav?

Hej, Jag bor i en BRF radhus där föreningen nu vill att man skriver på ett nyttjanderättsavtal. Vi har gjort detta men fick tillbaka avtalet då de tycker vår grind inte har 50% insyn. Höjden är ok och kräver inget bygglov. 50% insyn är något som föreningen har som "krav" att det ska vara på grindar över 1,20m. Vi vill ha grinden över 1,20m fast med kanske 10-20% insyn, de hotar med att om vi inte åtgärdar grinden och skriver på ett nytt avtal så kommer de säga upp vår nyttjanderätt. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrättsinnehavares lägenheter är upplåtna med en nyttjanderätt. Denna nyttjanderätt kan även sträcka sig till att omfatta mer än just lägenheten (t.ex. trädgården).

Om marken är upplåten med bostadsrätten och ger innehavaren en nyttjanderätt ger det även dig rätten att vidta åtgärder på marken, t.ex. bygga staket. Rätten är dock inte obegränsad, utan åtgärden som får vidtas får inte utsätta omgivningen för störningar som kan försämra andra medlemmars bostadsmiljö på ett sätt som skäligen inte borde tålas (7 kap. 9 § bostadsrättslagen).

Om staketet inte lever upp till föreningens stadgar eller ritningar som ingår i avtalet med medlemmen, kan styrelsen begära rättelse. Om medlemmen därefter inte vidtar någon rättelse, kan medlemmen sägas upp sin nyttjanderätt och även krävas på ersättning för eventuell skada som har orsakats föreningen (7 kap. 18 § femte punkten och 7 kap. 25 §).

Eftersom du skriver i din fråga att ni får lov att bygga staket över 1,20m om det är mer än 50% insyn, enligt föreningens stadgar, är ovan beskrivning aktuell för dig. Ni som medlemmar i föreningen har en skyldighet att följa de regler och bestämmelser som finns i föreningens stadgar.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare