Får grannen bedriva hunddagis i lägenheten?

hej , undrar vad jag kan göra i följande situationen

har en granne i lägenheten under mig som inte jobbar men bedriver någon sorts olaglig hunddagis fram till 17.30 ungefär. det är alltid hennes hund och katt plus 2-3 andra hundar ,deras skällande stör mig eftersom jag jobbar natt . mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågor! För att besvara dina frågor om din grannes hunddagis används jordabalken (JB). I mitt svar utgår jag från att ni bor i bostadshyresrätter. I första delen av mitt svar besvaras om din granne får ha ett hunddagis i lägenheten och i andra delen behandlas frågan gällande den störning som du upplever till följd av hunddagiset.

Får din granne ha ett hunddagis i lägenheten?

Med bostadslägenhet avses en lägenhet som upplåtits för att helt eller delvis användas som bostad (JB 12 kap. 1 § tredje stycket). En bostadshyresgäst får inte använda lägenheten till andra ändamål än de som avses i hyresavtalet (JB 12 kap 23 §). Det framgår alltså i avtalet om lägenheten ska användas som främst en "bostadslägenhet", detta hindrar dock inte att hyresgästen i viss utsträckning bedriver näringsverksamhet i lägenheten. En bostadshyresgäst kan alltså bedriva näringsverksamhet i sin lägenhet, utan att den ska bedömas som en lokal istället. Men en hyresvärd behöver inte tåla sådan ändrad användning av lägenheten att det leder till ökat slitage, uppkomna störningar eller andra typer av olägenheter.

Sammanfattningsvis får din granne i viss utsträckning bedriva hunddagis i sin lägenhet, men förmodligen inte så att det orsakat tex sådana störningar som du beskriver. Om hundarna skäller oavbrutet är det rimligtvis sådana störningar som inte ska behöva tålas. Frågan som får bedömas är om den fortfarande till huvudsak används som bostad. Här under beskriver jag vad följderna kan bli om bedömningen blir att lägenheten främst används som hunddagis.

Vad kan bli aktuellt pga de störningar som du upplever pga hunddagiset?

När en hyresvärd säger upp ett hyresavtal med omedelbar verkan anses hyresrätten förverkad. Att en hyresrätt förverkas innebär att hyresgästen gjort sig skyldig till avtalsbrott, alltså att hyresgästen inte uppfyllt de skyldigheter som regleras i hyresavtalet.

En hyresrätt kan förverkas genom att hyresgästen använt lägenheten till annat ändamål än det avsedda och inte vidtar rättelse efter tillsägning (JB 12 kap 42 § 7 punkten). Så om det bedöms att bostaden används främst som hunddagis och grannen inte ändrar detta efter tillsägning kan din granne behöva lämna lägenheten.

Om det däremot inte anses att lägenheten främst används till hunddagis så kan ändå störningarna som det ger upphov till ändå räcka för att lägenheten ska vara förverkad.

En lägenhet kan nämligen även förverkas om en hyresgäst vanvårdar lägenheten eller på annat sätt åsidosätter sina skyldigheter att bidra till trygghet, lugn och omsorg (JB 12 kap. 42 § 1 stycket 9 punkten). En hyresgäst ska när denne använder bostadslägenheten bidra till att omgivningen inte utsätts för störningar som försämrar deras bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas (JB 12 kap. 25 §). Sådana störningar inkluderar tex hundskall, men det kan inte röra sig om sådana lindriga störningar som man får räkna med från sina grannar i ett flerfamiljshus. I denna bedömning utgår man inte heller från om en granne tex är extra känslig.

Om det förekommer sådana störningar i boendet har hyresvärden ett ansvar att ge hyresgästen en tillsägelse om att störningarna ska upphöra (JB 12 kap. 25 § 2 stycket). Om hyresgästen rättar sig innan hyresvärden sagt upp hyresavtalet ska hyresgästen inte skiljas från lägenheten (JB 12 kap. 43 § 1 stycket).

Sammanfattningsvis; om störningarna är omfattande eller lägenheten vanvårdas på grund av hundarna kan hyresgästen bli uppsagd och tvingas flytta, men så ska det röra sig om allvarliga störningar och att hyresgästen inte rättar sig efter tillsägelse. Mitt råd är därför att du pratar med din hyresvärd, så denna får kontakta din granne om att denne ska rätta sig.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare