FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/10/2022

Får gymmet höja avgiften efter att avtal har ingåtts?

Jag undrar om man vid ett sk bundet löpande avtal på ett gym verkligen har rätten att höja avgiften avsevärt mycket? Eller att man ens har rätten att höja priset alls? Vi som skrev dessa avtal fick infon att vi tecknade oss för att inte få några prishöjningar. Många år sedan nu och jag är osäker på att jag ens hittar avtalet. Men vill veta vad lagen säger om det här.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall ett gym får höja deras avgift/pris efter att avtal har ingåtts. Med “bundet löpande avtal” antar jag att du menar ett löpande avtal som är bestämt till en viss tid, dvs. med bindningstid. Dock skriver du även att det var många år sedan du ingick avtalet, vilket jag tolkar som att det inte finns någon bindningstid kvar i så fall, varför jag nedan kommer redogöra vad som gäller för både situationer med bindningstid och situationer utan.

Tillämplig lag för situationen är främst avtalsvillkorslagen (AvtvL).

Först vill jag nämna att inom avtalsrätten gäller en princip som kallas pacta sunt servanda som innebär att ett avtal ska hållas.

Får gymmet höja avgiften?

Om gymmet får ändra avgiften eller inte beror på om man har ett avtal med bindningstid eller ett tillsvidareavtal.

Om man har bindningstid på sitt avtal, får gymmet som regel inte ändra priset, utan måste isåfall vänta till bindningstiden har löpt ut.

När bindningstiden har löpt ut och avtalet endast är ett tillsvidareavtal, har gymmet rätt att ändra priset så länge de informerar kunden om prisändringen i god tid. Detta för att du ska ha chansen att välja att godkänna prisändringen eller säga upp avtalet (13 § AvtvL). Vad som menas med “i god tid” är inte helt klart, men jag har kikat i medlemsvillkoren för ett välkänt gym och där står det att en eventuell prishöjning måste meddelas minst 45 dagar innan den träder i kraft.

Angående att ni tecknade er för att inte få några prisändringar

Om detta var ett av villkoren i avtalet, att ni blev lovade att aldrig få några prishöjningar, är det ju pacta sunt servanda som ska gälla och avtalet ska hållas. Dock har jag svårt att tro att ett gym skulle skriva in ett sådant villkor i avtalet.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är en allmän princip att avtal ska hållas, från båda sidor. Om gymmet får ändra avgiften eller inte, beror på om avtalet har bindningstid eller är ett tillsvidareavtal. Om avtalet har en bindningstid, kan gymmet inte höja avgiften förrän bindningstiden gått ut. När bindningstiden gått ut, har gymmet rätt att ändra avgiften, men med förbehåll att det meddelas till kunden i god tid, förslagsvis 45 dagar innan ikraftträdande.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare