Får hyresvärd gå in utan tillåtelse?

Om vi hyr en lägenhet andrahand, är det då lagligt att våran hyresvärd kommer in i lägenheten utan att hört av sig först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En hyresgäst har ensamrätt till boendet och hyresvärden har därmed ingen rätt att tillträda lägenheten utan hyresgästens tillåtelse. Det finns dock vissa tillfällen där hyresvärden har rätt att utan förvarning ges tillträde till lägenheten för att utföra nödvändig tillsyn, brådskande arbeten som exempelvis en vattenläcka (12 kap 26§ Jordabalken) och nödsituationer. Är det ett mindre brådskande ärende som exempelvis sotning av en fläkt, har hyresvärden rätt till tillträde om hen säger till minst en månad i förväg.

Hyresvärden behöver därmed en giltig anledning för att få komma in i din lägenhet utan tillåtelse. Går hyresvärden in i lägenheten utan att meddela dig som hyresgäst och utan giltig anledning så strider det mot hyreslagen och kan även i vissa fall anses som ett hemfridsbrott enligt (4 kap. 6 § 1 st. Brottsbalken).

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare