Får jag använda någon annans design i privat bruk?

Hej! Vad gäller kring varumärkesskydd ifall man syr upp ett likadant plagg, som tex Chanel designat och använder för privat bruk? Får man lov att sy av ett plagg från ett modehus för icke kommersiellt bruk, utan endast för privat bruk utan att riskera stämmning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida man får lov att bära ett plagg som man själv sytt upp för privat bruk även om plagget efterliknar en annan välkänd design. Jag tolkar alltså det som att du inte tänker sätta dit Chanels varumärke på plagget utan endast efterlikna designen på ett plagg som kommer därifrån. Jag kommer därför att utgå från detta i mitt svar. Regler om mönster och mönsterskydd hittas framförallt i mönsterskyddslagen (MSL). Om jag har förstått din fråga fel får du gärna återkomma på nytt så försöker jag hjälpa dig igen med rätt förutsättningar. Om det skulle handla om att sätta ett skyddat varumärke på plagget i fråga kan det nämligen i själva verket vara varumärkeslagen (VML) som är tillämplig istället.

Det enkla svaret på din fråga är att mönsterskydd inte gäller för utnyttjanden av befintliga mönster i privat bruk (7 § första punkten MSL). Det innebär att jag inte behöver gå in på huruvida plagget i fråga ens erhåller mönsterskydd (vilket är en helt annan fråga och svårt för mig att utreda eftersom jag inte fått någon information om hur plagget ser ut). Om du skulle vilja veta mer om mönsterskydd och hur detta erhålls kan du läsa mer om det här! Sammanfattningsvis så riskerar du alltså inte att bli stämd för att du använder en mönsterskyddad design så länge användningen är privat.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare