Får jag begära mina utgifter i hyra om jag hyr ut min bostadsrätt?

Jag kanske blir tvungen att hyra ut min bostadsrätt som är svårsåld eftersom jag ska flytta till en hyresrätt....vad gäller beträffande hyressättningen? Har jag rätt att begära de utgifter jag har idag, ränta, amortering och avgift?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida du har rätt att begära summan av dina utgifter för din bostadsrätt i hyra av en eventuell hyresgäst. Om jag har förstått din fråga fel får du gärna återkomma med en ny och förtydliga omständigheterna något. Regler om hyra och hyressättning finns i 12 kap. jordabalken (JB) och mer specifika regler för uthyrning av bostadsrätter finns i lagen om uthyrning av egen bostad.

Kostnadsbaserad hyra

Du skriver att du kanske ska hyra ut din bostadsrätt. Det innebär i så fall att du funderar på att hyra ut en lägenhet som du äger. Om så är fallet är du fri att sätta vilken hyreskostnad du vill på uthyrningen, men du och din hyresgäst måste såklart vara överens om summan för att avtal ska komma till stånd. En tumregel är dock att hyran inte ska vara högre än kostnaden du som uthyrare har för bostaden (4 § andra stycket lagen om uthyrning av egen bostad). Kostnaden i fråga baseras både på kapitalkostnaden och driftskostnaden för bostaden. Detta kallas att det ska råda kostnadsbaserad hyra. Kapitalkostnaden för bostaden är den årliga avkastningsräntan på bostaden medan driftskostnaden till exempel innefattar avgiften till bostadsrättsföreningen, kostnader för el, bredband och försäkring samt eventuella möbler om det rör sig om uthyrning av möblerad lägenhet. Ränta och amortering räknas däremot i regel inte som driftskostnader. Dessa ska således inte räknas in i en kostnadsbaserad hyra.

Bruksvärdesmässig hyra

Om det skulle vara så att bruksvärdet av lägenheten är högre än den kostnadsbaserade hyran kan man istället använda bruksvärdet som hyresnivå (12 kap. 55 § JB). Bruksvärdet är en jämförelse av hyran för likvärdiga lägenheter i samma område. Det innebär att det finns utrymme för dig som hyresvärd att ta en högre hyra än de kostnader du själv har för lägenheten om det är så att du hyr ut en lägenhet av lägre värde än den genomsnittliga hyreskostnaden i området.

Din situation

Svaret på din fråga är således ja - du har rätt att begära en hyra som täcker dina utgifter för ägandet av bostadsrätten. Detta innefattar dock inte dina utgifter för ränta och amotering. I vissa fall har du till och med rätt att begära en högre hyra än så. Om du vill veta mer om hyressättning av bostadsrätter kan du läsa mer här!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare