Får jag borra i taket på en hyresrätt?

Hej Jag frågade idag hyresvärden om taket är i betong, då jag vill sätta upp en hänggunga till min dotter med autism/adhd. Fick svar från hyresvärden att jag inte får sätta upp en hänggunga i taket. "En häng gunga är inget som du får sätta upp i en hyreslägenhet då det förstör taket o kostar mycket att återställa. Ha en fortsatt bra dag / Med vänlig hälsning, S" Jag: "Jag tror inte att det förstör taket och skadar inte mer än att sätta upp en lampa. Har flera såna lagningar i vardagsrummet. Det handlar om fyra hål med plugg som får sitta kvar efteråt." "Borrar du i taket så förstör man o det måste återställas. Därför är det inte ok att sätta upp en hänggunga i taket inne i din hyreslägenhet/ Med vänlig hälsning, S" Jag: "Jag återställer gärna det när vi flyttar. Precis som förra hyresgästen." Som ni kanske hör på tonen är läget mellan oss ganska spänt. Detta för att värden inte vill göra ett skit i lägenheten, de bryr sig varken om sina fastigheten eller hyresgäster. Vad har jag rätt att kräva som hyresgäst? Jag hittar inget om att man inte skulle få borra i taket. Jag har flera fula lagningar från den förra hyresgästen som antagligen satt upp en skena för spotlights. Mvh, E

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter hittar vi i 12 kap Jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Vad får en hyresgäst göra med hyresrätten?

Inledningsvis ska nämnas att du som hyresgäst har en vårdplikt. Denna innebär att du ska vårda hyresrätten väl under hyrestiden och är skyldig att ersätta skador som uppkommer genom oaktsamhet, 12 kap 24 § JB. En skada som uppkommer på hyresrätten genom normalt slitage behöver du dock inte ersätta. Målning, tapetsering och andra jämförliga åtgärder är sådant som du har rätt att göra och anses vara normalt slitage av en lägenhet, 12 kap 24 a § JB. Det avgörande i ditt fall blir därmed om borrningen för att sätta upp hänggungan anses vara normalt slitage. Borrning i väggar för att sätta upp exempelvis tavlor och tv har ansetts vara normalt slitage. I praxis, (se bland annat NJA 1987 s.668)  har man diskuterat att många och större borrhål inte anses vara normalt slitage. I ditt fall rör det sig om endast fyra hål som skulle uppkomma vilket inte är mycket. Om hålen är mindre eller i normal storlek borde detta kunna anses falla inom ramen för normalt slitage.

Mitt råd till dig är att ha fortsatt kontakt med hyresvärden och att kontakta Hyresgästföreningen om du är medlem. Jag avråder dig från att göra något fram till du och hyresvärden har nått en lösning eftersom du då riskerar att behöva ersätta hyresvärden för eventuella skador om hänggungan inte anses vara normalt slitage.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor till oss på Lawline!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare