Får jag filma en snutt samtidigt som jag kör bil?

Hej! tänkte fråga om man kan filma en kort stund för bevisning när man kör bil?

Lawline svarar

Hej och hjärtligt tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent bokstavligt går det alldeles utmärkt för föraren av ett motordrivet fordon att uppta en filmsekvens, samtidigt som fordonet förs framåt, för att sedan använda filmsnutten som bevisning i olika sammanhang. Till exempel i domstol. (Eftersom i Sverige råder det så kallad "fri bevisföring", vilket innebär att bevisningen som presenteras i domstol kan användas även om den har tillkommit genom brott). En klar nackdel med att göra på detta vis är att du riskerar böter eller kanske till och med att ditt körkort blir indraget. Enligt 4 kap. 10 e § Trafikförordningen får nämligen föraren av ett motordrivet fordon ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Dessutom får föraren inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

För att slippa eventuella repressalier i form av böter (eller kanske till och med indraget körkort), rekommenderar jag dig att därför att ta en kompis i passagerarsätet som kan filma åt dig. Alternativt att du "riggar upp" en mobiltelefon (eller kamera) som filmar utan att du behöver hålla i den. Observera att det endast är tillåtet under förutsättning att det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Med andra ord måste det ske på ett trafiksäkert sätt, vilket är en gräns som inte är helt enkel att dra. Därför borde det säkraste alternativet för dig vara att ta med dig en kompis som kan filma åt dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fredrik RisingRådgivare