Får jag flytta tidigare hyresgästs kvarlämnade saker?

Om jag hyrt ut mitt hus och hyresgästen nu sagt upp kontraktet, men tyvärr är det inte flyttstädat och massor av saker som är deras är kvar, Har ringt och smsa 100 yalsgånger till dom utan resultat om att dom hämtar sina saker,, Frågan är får jag köra iväg sakerna hem till deras nya bostad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med att förklara vad som gäller om en hyresgäst lämnar kvar saker vid utflytt, för att sedan berätta om du får lov att flytta hyresgästens saker.

Vad gäller när en hyresgästen inte hämtar sina saker?

Om en hyresgäst har lämnat hyresobjektet, men inte flyttat bort sina saker ska hyresvärden uppmana hyresgästen att hämta sina saker. Ifall hyresgästen inte hämtar sina saker inom tre månader efter uppmaningen, så tillfaller sakerna dig som hyresvärd (12 kap. 27 § 2 st. jordabalk). Det innebär att du som hyresvärd övertar äganderätten till sakerna och kan göra vad du vill med dessa.

Om det är saker helt utan värde behöver du inte vänta tre månader utan kan göra dig av med sakerna på en gång.

Du kan uppmana hyresgästen att hämta sina saker både muntligt och skriftligt. Eftersom du som hyresvärd i ett senare skede kan behöva bevisa att du har uppmanat hyresgästen att hämta sina saker är skriftligt att föredra. Efter att du har uppmanat hyresgästen måste du vänta ytterligare tre månader innan du själv får rätt att bestämma vad du vill göra med sakerna. Du får flytta sakerna dit du kan förvara dem under den här tiden men det är du som ansvarar för att de finns kvar och är hela ifall hyresgästen bestämmer sig för att komma och hämta sakerna.

Som hyresvärd har du en skyldighet att skydda tidigare hyresgästs kvarlämnade saker från skada eller stöld. Du har rätt till ersättning om det kostar dig pengar att ha hand om sakerna, ett exempel är om det är stora saker som är svåra att flytta och förvara. Eller om sakerna står i vägen för nästkommande hyresgäst och du därför förlorar pengar på att den nya hyresgästen inte kan flytta in i tid. Dina kostnader för att förvara sakerna kan du kräva av hyresgästen.

Får du köra bort deras saker?

Innan det har gått 3 månader från att du uppmanat hyresgästen att hämta sakerna, så har du inte rätt att flytta deras saker utan deras samtycke, du har istället en skyldighet att förvara dessa. Det innebär att du inte får köra sakerna hem till hyresgästens nya adress utan deras samtycke.

Om du får kontakt med den tidigare hyresgästen kan du dock fråga om de samtycker till att du kör sakerna till dem. Om de samtycker, så får du lov att flytta sakerna till deras nya adress.

Sammanfattning

Efter att du uppmanat din före detta hyresgäst måste du vänta i tre månader. Under den tiden är det ditt ansvar att förvara sakerna och se till att de inte skadas eller försvinner ifall hyresgästen vill hämta dem. När de tre månaderna gått är sakerna dina och det är upp till dig vad du vill göra med dessa.

Du får inte lov att flytta sakerna till hyresgästens nya adress utan deras samtycke.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alice NordlundRådgivare