FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/11/2020

Får jag fotografera/filma personer på allmän plats?

Får man filma och fota vem som helst utan tillstånd på allmän plats?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är tillåtet att fota och filma hur man vill på en allmän plats. Detta innefattar även personer som befinner sig på platsen. Det finns dock begränsningar i denna rätt i Brottsbalk (1962:700).

I 4 kap 7 § Brottsbalken anges att en person som utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande på ett sätt som är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, gör sig skyldig till ofredande. Ofredande är ett brott som omfattar olika typer av situationer och som även kan omfatta fotografering/filmning om det sker på ett kränkande sätt. Om man fotograferar någon på en allmän plats på ett störande eller hänsynslöst sätt och man syftar till att kränka personen i fråga, så kan man alltså göra sig skyldig till ofredande.

Kränkande fotografering är ett brott som kan aktualiseras och som regleras i 4 kap 6 a § Brottsbalken. Kränkande fotografering innebär att man i smyg fotograferar/filmar någon som befinner sig i privata utrymmen. Brottet kränkande fotografering gäller visserligen inte allmänna platser, utan privata utrymmen men omfattar situationer då någon befinner sig på en allmän plats och fotograferar/filmar in i ett privat utrymme.

Sammanfattningsvis är det tillåtet att fotografera och filma vem man vill på allmänna platser så länge detta inte sker på ett sätt som är ägnat att kränka personen som blir fotograferad/filmad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare