FrågaSKATTERÄTTAvdrag08/02/2022

Får jag göra rotavdrag för arbete i en bostad som mitt barn bor i?

Vi äger en fastighet, vår dotter med fam. bor där. Kan vi göra rotavdrag för installation av jordvärme i fastigheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar inkomstskattelagen (IL).

Utgifter för hushållsarbete kan innebära en rätt till skattereduktion (67 kap. 11 § IL). Även markarbete, såsom borrning för jordvärme, kan ge rätt till skattereduktion för utfört arbete (prop. 2008/09:178 s. 35-36). För att skattereduktion ska vara aktuellt gäller det att hushållsarbetet (eller i detta fall markarbetet) antingen är hänförligt till den person som begär skattereduktion eller är hänförligt till förälderns hushåll (67 kap. 15 § IL). Det går alltså att göra rotavdrag för arbete i sitt egna hushåll eller i sina föräldrars hushåll. I ditt fall är det dock du som är föräldern och undrar om du kan begära rotavdrag för arbete i bostaden du äger, men som din dotter med familj bor i.

I Skatteverkets villkor för rot- och rutavdrag 2022 framkommer det rotavdrag inte kan ges för arbete som en förälder låter utföra i en bostad som dennes barn bor i och som föräldern inte längre är underhållsskyldig för. Detta gäller trots att föräldern äger hela eller delar av bostaden i fråga. Jag utgår från att du inte är underhållsskyldig för din dotter eftersom jag tolkar det som att hon är en vuxen person som bor där med sin familj och i sådana fall blir rotavdrag inte aktuellt.

Mer information om detta går att hitta i Skatteverkets villkor för rot- och rutavdrag 2022.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare