FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/01/2022

Får jag ha en machete hemma hos mig?

Hej jag har en fråga angående knivlagen. Jag har koll på allt angående vilka platser de får användas. Men jag som är 19 skulle jag få ha en maschete i hemmet?

Här är länken för den exakta. https://www.tacticalstore.se/knivar-verktyg/machetes/sog-sogfari-machete-13/

Ifall jag skulle fått en husrannsakan och haft den i hemmet skulle jag bli fälld för något inom knivlagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagen om förbud beträffande knivar och andra föremål (knivlagen) förbjuder innehav av knivar och andra liknande föremål (andra stick-, och skärvapen) som är ägnade till att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa på allmän plats, inom skolområde och i fordon på allmän plats. (1 § knivlagen).

Den machete som du vill införskaffa omfattas av förbjudet, men förbjudet avser endast innehav av föremålet på de i lagen nämnda platserna. Det innebär alltså att du får ha macheten hemma hos dig utan att bli fälld för något inom knivlagen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare