Får jag jobba kvar efter 65 års ålder?

Hej.

Jag är 66 år gammal. Jag vill gärna jobba kvar trots att pensionsåldern i Sverige är 65 år. Får jag det enligt LAS? Förklara vilka regler som gäller.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har arbetstagaren en lagstadgad rätt att stannat kvar i arbete till utgången av den månad man fyller 67 år, detta regleras i 32a § lagen om anställningsskydd (LAS). Om en arbetsgivare vill att arbetstagaren ska sluta då denne fyller 67 års så måste arbetsgivaren meddela detta senast en månad innan arbetstagaren fyller 67 år. Om så görs så avslutats anställningen i slutet på den månad arbetstagaren fyller 67 år. Arbetsgivaren behöver inte ange en saklig grund till uppsägningen men beskedet ska lämnas skriftligen och det regleras i 33 § LAS. Om arbetsgivaren inte meddelar arbetstagaren om att denne ska sluta senast en månad innan den fyller 67 år så fortsätter anställningen för arbetstagaren. Dock har arbetstagaren då enbart en månads uppsägningstid samt omfattas inte av turordningsreglerna eller förtur till återanställning enligt 33 § 3 st. LAS. Efter 67 års ålder finns det möjlighet att bli återanställd genom avtal om tidsbegränsad anställning enligt 5 § 4 p. LAS.

Enligt LAS får du alltså jobba kvar även om du är 66 år gammal. Om din arbetsgivare inte meddelar något annat senast en månad innan du fyller 67 år så får du fortsätta även efter detta. Dock har du då bara en månads uppsägningstid och omfattas inte av företrädesrätten vid turordning och återanställning.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare